E-handlaren Bubbleroom, som nyligen gjorde en comeback på e-handelsscenen, meddelar nu att man lägger ut sin lagerverksamhet på en tredje part.
LÄS ÄVEN: Bubblerooms comeback: Över 10 miljoner i vinst 2017
Företaget som har fått uppdraget att sköta e-handlarens nya lager är Logent, som jobbar med lagerbemanning och e-handelslogistik.
LÄS ÄVEN: Vi besöker Boozts lager - snart störst i universum
Varför Bubbleroom valde Logent ska bland annat bero på starka referenser i branschen.
- Bubbleroom växer i snabb takt och vi hoppas att kraftigt kunna sänka våra ledtider till kund med Logents hjälp. De har väldigt starka referenser och en stark kundportfolio, i synnerhet e-handelsföretaget Boozt som verkar inom samma segment som oss. Logents kunskaper och färdigheter var faktorer som gjorde att vi i slutändan valde att samarbeta med dem, säger Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko i ett pressmeddelande.
Måste hålla nere logistikkostnaderna
Den nya satsningen innebär att Logent direkt kommer att nyanställa minst 35 personer för att bemanna Bubblerooms nya lager på Getängsvägen i Borås.
- Det är viktigt att anpassa kapaciteten enligt orderingången och följa både veckovariation och säsongsvariation. Kunderna beställer kläder till specifika tillfällen och förväntar sig korta ledtider. Då krävs effektiva processer inom samtliga steg av logistikkedjan, säger Logents affärsutvecklingschef Eric Sandgren i en kommentar till det nya avtalet med Bubbleroom.
"En mer automatiserad lösning"
Ville Kangasmuukko berättar samtidigt att de måste hålla nere logistikkostnaderna för att kunna fortsätta växa i samma takt.
- För oss är det viktigt att ha en leverantör som kan säkra vår kapacitet så vi kan ha fortsatt hög tillväxt. På sikt vill vi gå in på en mer automatiserad lösning och vi känner oss trygga tillsammans med Logent när det blir aktuellt, säger Ville Kangasmuukko.
LÄS ÄVEN: Bubblerooms VD: Vi ökar med över 35 procent i år