Att separera kreditkort från kontokort är visserligen tekniskt möjligt hos en del betalväxlar (de leverantörer som hanterar kortbetalningar), men görs inte i dag och det innebär att i stort sett alla leverantörer kommer att behöva bygga om sina system för att göra det, med större kostnader som följd.
Så skrev Katrin Lundgren, vd på e-handelsplattformen Kodmyran, nyligen i ett brev till regeringen. Brevet syftade till att uppmärksamma regeringen på potentiella problem med den föreslagna lagändringen gällande e-handelskassor. Utöver att ta upp problemen som kan följa av att man måste skilja på debit- och kreditkort, passade Katrin Lundgren på att varna för förslagets möjliga följder på konsumentskyddet.
LÄS ÄVEN: E-handelsprofil i brev till regeringen: "Bedragarna kommer att jubla"
"Konsumentskyddet mer värt"
Men regeringen, som tagit fram den tänkta lagändringen som ett sätt att motarbeta skuldsättningen i samhället, skakar av sig kritiken.
Att nya krav för att stärka konsumentskyddet initialt kan innebära en liten ökad kostnad för en handlare eller betaltjänstbolag är inget unikt. Konsumentskyddet är i detta fall mer värt, skriver regeringskansliet i ett mejl till Ehandel.
Utöver Katrin Lundgren har även e-handelsföretaget Inet, samt Klarna och en rad andra remissinstanser uttalat sig negativt om den föreslagna lagändringen. Ett vanligt klagomål är att förslaget bakar ihop delbetalning med alternativ som faktura och kreditkort, vilket många menar blir konstigt. Regeringen menar dock att det även fortsättningsvis finns alla möjligheter för konsumenterna att välja det betalsätt de föredrar.
Kritiken ni fört fram verkar till stor del ignorera det faktum att lagförslaget inte förbjuder någon typ av lösning. Den hindrar bara att konsumenter knuffas in i kreditalternativet. För de som hellre vill ha ett kreditalternativ går det givetvis bra även fortsättningsvis.
"Haltande" jämförelse?
I vår intervju med Erik Wickman, vd på Inet, lyftes det faktum att lagändringen bara gäller i e-handeln. Han menar att det är som att tvinga fysiska butiker att ha två separata terminaler för kredit - respektive debitkort. En märklig jämförelse, enligt regeringskansliet.
Jämförelser med fysiska butiker haltar likaså. Det är till exempel inte lika vanligt att butiker tvingar konsumenter att aktivt behöva välja bort kreditbetalning framför direkt betalning.
LÄS ÄVEN: Inets vd: "Vi vill inte att regeringen ska gå in och styra i vår kassa"
Ehandel har sökt regeringskansliet för kompletterande information om vad det kan tänkas kosta att bygga om handelstjänster inför den kommande lagändringen.