Svenskarna föredrar digitala kvitton när de handlar i butik. Trots det har utvecklingen på den fronten gått sakta framåt. Men nu tar Jula steget in i framtiden, i samarbete med Kivra. Nu ska nämligen Julas klubbmedlemmar kunna få sina kvitton i Kivra.
Vi har haft ögonen på digitala kvitton i några år, men inte sett att befintliga lösningar varit tillräckligt bra. En lösning för digitala kvitton måste vara centrerad kring kunden för att vara attraktiv. Nu erbjuder Kivra en bra kundcentrerad lösning och då vill vi gärna vara tidigt på bollen, säger Johan Sjöhagra, DSO på Jula, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Majoriteten av svenskarna vill ha digitala kvitton
Det skrivs i dag ut runt 4 miljarder papperskvitton, motsvarande 50 000 träd, årligen i Sverige. Att minska den bördan kan göra stor skillnad ur miljösynpunkt.
Samarbetet med Jula är ett viktigt steg för oss i vårt arbete med att göra kvittohanteringen både enklare och mer hållbar för konsumenter och handlare. Vi är glada över att ha Jula med oss på resan när vi nu ska digitalisera landets kvitton, säger Anna Bäck, vd på Kivra.
Kivra används i dag av över 40 procent av svenskarna över 16 år. Jula blir den andra handlaren, efter ICA, att använda sig av den digitala brevlådan.