ANNONS

Inets VD: "Vi vill inte att regeringen ska gå in och styra i vår kassa"

Erik Wickman, vd på Inet

"Kommer att bli mycket krångligare".

ANNONS

Regeringens lagförslag om att betalningsalternativ som innebär att kunden ges kredit inte längre ska få prioriteras upp, har mött en våg av kritik inom svensk e-handel. Flera leverantörer har uttryckt sitt missnöje och nu backas de upp av e-handlaren Inet. Som många andra har Inets vd Erik Wickman reagerat på att förslaget likställer faktura med delbetalning, vilket han menar är helt fel.

Grundproblemet är att man ser faktura som delbetalning, medan vi ser det som det alternativ som kunderna helst vill betala med eftersom det är det tryggaste sättet för dem att handla på. Du får varan innan du behöver betala och väljer man att göra en retur behöver man inte ligga ute med pengarna.

LÄS ÄVEN: Regeringen vill förbjuda måmga av dagens e-handelskassor

"Utgår från kundupplevelsen"

Erik Wickman berättar att Inet driver sin kassa i egen regi men att de har Klarna som fakturaleverantör. Företaget har arbetat mycket med att utveckla både sin betallösning och sin fraktväljare för att kunden ska kunna få upp de alternativ som är mest relevanta.

Vi utgår hela tiden från kundupplevelsen och kundernas beteende när de besöker vår butik.

Vad säger du om regeringens argument, att det här behövs för att minska skuldsättningen i samhället?

Det är inte faktura som är problemet utan delbetalning och blancolån, så det köper jag faktiskt inte, säger Erik Wickman, och fortsätter:

Vi vill kunna välja det betal- och fraktsätt som kunden vill handla med. Inte att regeringen ska gå in och styra hur vi som e-handlare ska ha det i vår kassa.

Handlar alltid på faktura själv

Alternativ som delbetalning, som innebär en kostnad för kunden, lyfts dock aldrig upp som förvalt alternativ.

Och det väljs heller inte speciellt ofta. Under de senaste 30 dagarna har 30 procent av Inets transaktioner utgjorts av 14 dagars faktura. Kortbetalning och Swish står för 17 procent vardera. Delbetalning står bara för några enstaka procent och då ska man komma ihåg att datorbutiken Inet säljer relativt dyra varor.

Är  möjligheten att lyfta fram faktura extra viktigt av den anledningen eller kvittar det vilken form av e-handel man driver, tror du?

Det vet jag inte. Men som konsument själv handlar jag alltid på faktura. Då får man allt samlat och det är ingen risk att man blir blåst.

Gäller bara e-handel

Erik Wickman vänder sig också mot att det är leverantörerna som ska ha ansvaret för kassan, att man måste separera kredit- och debitkort samt att lagförslaget i sin helhet bara riktar sig till e-handel.

Det är som att personalen i en butik skulle fråga kunden vilken typ av kort de vill betala med, och sen hänvisa dem till en viss terminal utifrån deras svar. Det blir väldigt krångligt, helt enkelt.

Vad är din främsta farhåga ifall förslaget nu går igenom?

Att smidigheten i checkouten försvinner. Vi har jobbat hårt på att ta bort friktionen och nu kommer det att bli mycket krångligare.

LÄS ÄVEN: Klarna totalsågar regeringens förbud: "Oerhört oroväckande" 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se