ANNONS

Zalandos nya leveranser: "Den nya standarden inom e-handel"

Zalandos Premium Logistics-chef Christian Scheffler.

"Ett flexibelt nätverk".

ANNONS

Lagom till jul lanserar Zalando ett nygammalt leveransalternativ. Tidigare har endast Zalando Plus-medlemmar kunnat välja att få sin beställning levererad samma eller nästa dag, men nu öppnar Zalando upp alternativet för resten av sina kunder mot "en liten avgift".

Under julhandeln och efter julperioden ser vi att kunder ökar sina förväntningar när det gäller leverans. Vi ser att 59 procent av kunderna vill att deras paket levereras nästa dag och 40 procent föredrar leverans på kvällen, skriver Zalando i ett pressmeddelande.

Vi tror att premiumtjänsten som leverans samma eller nästa dag kommer att bli den nya standarden inom e-handel.

Modejätten hänvisar till rapporten "Festive shopping trends 2019" som är genomförd av företaget Capgemini på 6700 konsumenter i Frankrike, Tyskland, Spanien, Storbritannien och USA. I rapporten framgår det att 33 procent förväntar sig leverans inom tre arbetsdagar under julsäsongen, och ytterligare 16 procent förväntar sig leverans av sin onlinebeställning inom 24 timmar.

I Tyskland har Zalando gått in i ett samarbete med ett lokalt leveransföretag och erbjuder nu leveransalternativet i mer än 30 tyska städer.

Våra ”lokala hjältar”, som vi kallar våra lokala leveranspartners, gör det möjligt för oss att bygga ett flexibelt lokalt leveransnätverk, skriver företaget.

Zalandos Premium Logistics-chef Christian Scheffler tillägger:

Ett lokalt leveransföretag är en viktig del av vår affär som binder ihop Zalando med våra kunder, säger Christian Scheffler.

Företagets snabba och flexibla leveranser och lokalt anpassade kundservice är en förlängning av våra friktionslösa onlinetjänster.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se