ANNONS

PostNord om BF: "Volymerna kan bli 100 procent högre"

PostNord om BF: "Volymerna kan bli 100 procent högre"
Håkan Ericsson är redo för Black Friday

Fraktbolaget rapporterar siffrorna från ett svagt Q3, då man istället förberedde sig för Q4.

ANNONS

Kvartalsrapporterna duggar tätt just nu och idag är det den nordiska fraktjätten PostNords tur att delge sin finansiella ställning. Under det tredje kvartalet ska fraktbolaget ha ökat sin omsättning med 0,1 procent och totalt sålde företaget för 8,84 miljarder kronor.

Danmarks förlust har minskat

Periodens rörelseresultat uppgick till minus 73 miljoner kronor, vilket dock är en förbättring från -199 miljoner i fjol. PostNord konstaterar samtidigt att det tredje kvartalet är det säsongsmässigt svagaste för logistikföretaget.

- Det tredje kvartalet 2018 har dock varit bättre än motsvarande kvartal 2017, vilket främst förklaras av att Danmarks förlust har minskat. I Danmark börjar besparingarna från omställningen ge effekt. Brevvolymerna i Sverige har börjat falla kraftigare än tidigare och vi ser nu att digitaliseringstakten ökar även i Sverige, vilket påverkar resultatet negativt, kommenterar koncernchefen Håkan Ericsson rapporten.

Flera hundra nya ombud

Fraktbolaget säger sig också ha fått rätt på kvalitén i brevleveranserna som nu sägs ligga “stadigt över staternas uppsatta kvalitetskrav”. Samtidigt jobbar företaget vidare med sina paketleveranser och ett stort fokus sägs vara fler utlämningsställen.

- Vi arbetar kontinuerligt med att öka antalet ombud ytterligare för att på så sätt göra det ännu enklare för mottagarna att hitta ett utlämningsställe som passar i livspusslet. Totalt har vi hittills under året ökat antalet utlämningsställen med 461, varav 40 i Norge, 200 i Finland, 81 i Danmark och 140 i Sverige.

LÄS ÄVEN: PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

Det kanske största som hänt under kvartalet är dock förberedelserna inför Black Friday och julhandeln, något som Ehandel.se redan skrivit flera artiklar om.

- En viktig del av arbetet under kvartalet är att förbereda organisationen på årets mest intensiva period, nämligen tiden från ”Black Friday” den 23 november fram till julafton. Hela systemet kommer att gå på högtryck och vi ser framför oss enskilda dagar där volymerna i vårt system kan bli upp till 100 procent högre än under en normal dag, konstaterar Håkan Ericsson.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se