ANNONS

Förseningar hos Budbee: "Levererat tio gånger mer än prognosen"

Kunder drabbades av rejäla förseningar.

ANNONS

Det har varit en minst sagt fartfylld höst för Budbee. Logistikföretaget har under de senaste dagarna varit satta under ordentlig press och flera kunder har väntat länge på sina paket. Så pass länge att de börjat undra om de slarvats bort. Men nu kommer Budbee med lugnande besked.

Inga paket har försvunnit utan det som har hänt är att vi har fått in betydligt mer paket i våra system än de prognoser som våra e-handlare har gett oss, säger Simon Strindberg, kommersiell chef på Budbee, till Ehandel.

Anledningen bakom förseningarna, som i vissa fall sträckt sig till över en vecka, ska vara ett oväntat högtryck med betydligt större volymer än beräknat.

Vi har haft nära dialog med våra e-handlare under hösten för att dimensionera vår verksamhet, trots detta har flertalet e-handlare levererat upp till tio gånger mer paket med Budbee än prognosen. Det har i sin tur lett till att vi har haft svårt att leverera ut paketen i den takten som vi hade önskat och ett antal kunder har tyvärr blivit drabbade av förlängda ledtider, säger Simon Strindberg och fortsätter:

Vi arbetar för fullt med att få ut alla paket och levererar paket sju dagar i veckan i Stockholm, Göteborg och Malmö.

"Alla paket levererade inom kort"

Även kundservice har varit hårt prövad, vilket lett till långa väntetider under den mest intensiva perioden. Nu har man skalat upp verksamheten för att kunna möta den massiva tillströmningen av order och få ut allt i så god tid som möjligt under julhandeln.

Alla våra länder och mindre städer är ikapp till normal verksamhet med undantag som är ett par dagar bort i tid. Vi har ökat bemanning i terminaler och tagit in fler chaufförer för att få ut alla paket så snabbt som möjligt. Vi har varit i kontakt med kunder via sms för att berätta om de förlängda ledtiderna. Vi arbetar även med ett flertal tech-projekt för att kunna förbättra vår kontakt med kunder.

LÄS ÄVEN: Budbee ökar med 88 procent – men resultatet störtdyker

Budbee försäkrar också att det rör sig om endast en liten andel av paketen som blivit drabbade av förseningar.

Vi är ledsna att kunder har blivit drabbade av längre ledtider och ser med god tillförsikt att de initiativ vi har vidtagit kommer att leda till att alla paket är levererade inom kort. Ser vi på datan är det mindre än 0,5 procent av leveranserna som blivit sena.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap