I förra veckan kunde vi berätta om ett nytt svenskt friluftsmärke vid namn Norra. Jacob von Matern, med lång erfarenhet från Haglöfs, planerar tillsammans med kollegan Petter Zachrisson att etablera ett nytt online-only varumärke som erbjuder friluftskläder i hög kvalitet till lågt pris, med återvunna och ekologiska material.
"Bekräftar att vi fyller ett behov"
LÄS ÄVEN: Nytt svenskt online-only brand ska lyfta med Kickstarter
Tanken var att lansera med en kampanj på Kickstarter och sedan öppna en egen nätbutik. Kickstarter-kampanjen för företagets första produkt, en friluftsbyxa, är nu i full gång.
Det är extremt spännande med kickstartern just nu! Intresset för Norra och vår första friluftsbyxa är stort och vi har fått väldigt mycket positiva tillrop, säger Petter Zachrisson och fortsätter:
Det bekräftar att vi fyller ett behov och en lucka som finns i branschen. Vår video på Kickstarter har visats över 1300 gånger och väldigt många har redan köpt byxorna. Endast första dagen nådde vi upp till 41 procent av vårt totala mål på en försäljning av 280 000 kronor. Nu efter första veckan har vi kommit upp i hela 69 procent. Vi marknadsför oss främst via sociala medier och via Google, på bland annat YouTube.
Kikar nu efter en bra plattform
Med 22 dagar kvar på kampanjen ser det alltså ljust ut och företaget planerar nu för en fortsättning med den egna e-handeln, som företaget nu kikar på bästa lösningen för.
Samtidigt håller vi på och planerar framåt och vi tittar bland annat på vilken e-handelsplattform vi ska välja. Det är mycket att tänka på här och väga vilka fördelar och nackdelar de olika plattformarna har, och hur de kan integreras med andra verktyg. Vi har byggt vår site på WordPress så vi utgår först från vad som kan kopplas på där, men vi är på inga sätt låsta vid att fortsätta med WordPress, berättar Petter Zachrisson.
Det jobbigaste med den kommande e-handeln verkar dock inte vara tekniken.
Att hitta bra samarbeten för frakt har visat sig vara ett större jobb än vi först trodde och det är något vi också jobbar fortlöpande med. Den långsiktiga planen är att bygga upp e-handel kring varumärket och ta fram och designa ett fullt sortiment av högkvalitativa produkter med hållbarhetstänk, för friluftsliv, berättar Petter Zachrisson.
I skrivande stund har Norras Kickstarter-kampanj fått in nära 200 000 kronor från 137 backare.