I måndags rapporterade vi om Boozts nya returklausul "Fair Use" som innebär att modehandlaren bannlyser kunder som returnerar i en "långt ifrån normal mängd".
LÄS ÄVEN: Boozt slänger ut kunder som returnerar: ”Känner mig straffad”
Det är grundläggande för Boozt att kunna erbjuda våra kunder 30 dagars gratis retur, men vi tar samtidigt ansvar för att värna om miljön och minska vår miljöpåverkan där det är möjligt, skriver Boozt på sin sajt.
"Fair use"-klausulen kommer att hjälpa oss att ha en dialog med kunder som upprepade gånger lägger ovanligt stora beställningar och returnerar nästan alla varor eller returnerar flera gånger, samt i de fall vi misstänker att en vara returneras efter användning. Mer konkret betyder det att vi i vissa fall kan tvingas inaktivera ett kundkonto och eventuellt andra relaterade konton.
Trots att de nya reglerna låter hårda fick Boozt mycket bra respons på sitt nya drag.
De berörda kunderna har naturligtvis varit missnöjda. Men vi har fått mycket positiv feedback från både kunder, branschen och investerare, säger kommunikationschefen Anders Enevoldsen till Ehandel.
Många är särskilt positiva till att minska miljöpåverkan genom att eliminera onödig avkastning. Men det är viktigt att betona att det också finns nödvändiga returer när du handlar online. Och för 99,7 procent av våra kunderna gör "Fair Use" ingen skillnad och de kan fortsätta att handla som de hittills gjort.
Boozt uppger att cirka 9000 kunder har hittills satts på "paus", vilket motsvarar 0,3 procent av företagets kundbas.
"Fair use" har införts för att säkerställa att vi kan erbjuda bästa möjliga service till alla våra kunder. De berörda kunderna har en genomsnittlig avkastning på cirka 90 procent under de senaste 12 månaderna, främst med ofta förekommande frekvens eller annat beteende som skiljer sig väsentligt från normalt, förklarar Anders Enevoldsen och fortsätter:
Trenden har ökat kraftigt och dessa få kunder tar upp alltför många resurser som går utöver den service vi kan erbjuda de andra 99,7 procents kunderna.
Men den nya policyn är inte fläckfri. Företaget erkänner att vissa kunder har blivit pausade av misstag, vilket Boozt redan har rätt ut.
Vi kommer kontinuerligt att anpassa vår algoritm baserad på kundernas "digitala fotavtryck". Vi också "öppnat upp" åtkomsten för ett antal kunder som vi har varit i dialog med, som av misstag hamnade i "Fair use"-filtret.