ANNONS

XXL lämnar över paketutlämningen till en robot

"Handeln förändras oerhört snabbt".

ANNONS

Julklappsshoppingen är i full gång och varor klickas hem för glatta livet. Handlarna har förberett sig hela året inför högsäsongen och vi har kunnat rapportera om försäljningsrekord efter försäljningsrekord. Men hur man vill ha sin order levererad är väldigt individuellt, från kund till kund och från företag till företag.

XXL rapporterar att deras kunder efterfrågar Click and Collect. Kunder vill alltså shoppa online men hämta ut sin beställning i butiken.

På ett av XXL:s varuhus i Stockholm har företaget byggt en pickup-robot som nu, under all julklappshets, ska göra hämtningen ännu snabbare för kunden.

Att låta näthandeln och butikerna samspela är en enorm fördel både för XXL och för våra kunder, som snabbt får tag i precis de varor de vill ha, säger Johan Ljung, tillförordnad vd på XXL Sverige, i ett pressmeddelande.

Företaget meddelar stolt att den nya robot-kollegan kommer möjliggöra för kunden att plocka upp sitt paket tidigare än förut.

När kunden beställer sitt paket online och väljer pickup i Stockholm city, kommer varan kunna hämtas redan några dagar efter, skriver företaget.

Det roboten kommer att göra är att läsa av en streckkod som skickats till kundens mobil. Därefter ska kundens paket levereras via en lucka. Enligt XXL ska orderutlämningen endast ta någon minut.

Handeln förändras oerhört snabbt och det är viktigt att vi möter våra kunders förväntan och önskemål här. Vi jobbar nu stenhårt för att skapa en kundupplevelse som är helt sömlös, med fokus på bra och högsta möjliga service, oavsett om du handlar i något av våra varuhus eller online, säger Johan Ljung.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se