ANNONS

Coca-Cola och Axfood i samarbete om förarlösa transporter

"Början på en omställning".

ANNONS

Axfood och Coca-Cola trycker på hållbarhetsgasen tillsammans. De introducerar nu Einrides elektriska transportsystem med förarlösa fordon transportflödet mellan respektive företags lager. I början på 2020 lanseras en pilot på Coca-Cola European Partners anläggning i Jordbro, Stockholm.

Vårt partnerskap med Einride är början på en omställning till ett mer hållbart och effektivt transportsystem som gör att vi kan minska våra utsläpp. Som ett av Sveriges ledande FMCG-företag arbetar vi kontinuerligt med att hitta innovativa lösningar som rustar oss för framtiden. Det känns spännande att nu inleda partnerskap med innovation- och teknikbolag och kunder, för att tillsammans skapa synergier som tar oss framåt, säger Sofie Eliasson Morsink, vd på Coca-Cola European Partners Sweden, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Axfoods nya superlager får in miljardinvestering

Coca-Colas satsning på Einrides system är en del i DLF:s transportinitiativ, där målet är att uppnå helt fossilfria transporter till år 2025. Och samarbetet med Axfood gör att två större företag tillsammans kan ta nya kliv mot den målsättningen.

Inom vår egen lastbilsflotta arbetar vi strategiskt med att variera våra fordons- och bränsletyper i syfte att minska vår miljö- och klimatpåverkan. Samarbetet med Einride och Coca-Cola European Partners är ett innovativt och spännande kliv inom fordonselektrifiering men också ett första steg för att lära oss mer om möjligheterna med autonoma fordon, säger Helena Blom, transportchef på Dagab, Axfoods inköps - & logistikbolag.

LÄS ÄVEN: Självkörande lastbilar får investering på en kvarts miljard

"Växande rörelse"

Einride själva menar att deras lösning potentiellt kan minska koldioxidutsläppen med 90 procent. Partnerskapet med Coca-Cola European Partners löper under de närmsta åren.

Transporter står för cirka sju procent av de globala koldioxidutsläppen och har bara genomgått stegvisa förändringar de senaste decennierna. Vi är stolta över att ett ledande FMCG-företag som Coca-Cola European Partners valt att ansluta sig till den växande rörelse som idag finns kring intelligenta transporter. De visar branschen och samhället att det finns en bättre och mer hållbar lösning för att transportera varor, vilket också är säkrare och effektivare än det system vi har idag, säger Robert Falck, vd och grundare av Einride.

Nils Lund
nils@ehandel.se