Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.
ANNONS

Varugruppen som dominerade Black Friday-kampanjerna

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Fรถrvรฅnade till och med oss".

ANNONS

Analyserna frรฅn รฅrets Black Friday och Cyber Monday rasar in i en strid strรถm. Nu vet vi รคven vilken varugrupp som i stรถrst utstrรคckning รคndrades i pris under reahรถgtiden. Det visar sig att hemelektronik tog en hejdundrande seger. Det avslรถjar data frรฅn Woilร , som baseras pรฅ kรถp av 65 000 produkter under perioden 25/11-2/12.

Vi vรคntade oss att se mรฅnga prisjusteringar under Black Friday och Cyber Monday, med tanke pรฅ att de readagarna har puttat undan mellandagsrean som ledande reaperiod. Men att hemelektronik stรฅr fรถr sรฅ mycket som nรคstan hรคlften av alla prisfรถrรคndringar fรถrvรฅnade till och med oss, sรคger Wilhelm Schenning, vd pรฅ Woilร , i ett pressmeddelande.

Black Friday berรคknas ha omsatt drygt 7,1 miljarder kronor i รฅr och den genomsnittliga prissรคnkningen landade i รฅr pรฅ 24 procent.

Vet man vad man letar efter, och hรฅller koll sรฅ att det inte fuskas med prissรคttningen, finns det mycket pengar att spara fรถr konsumenten under Black Friday-rean, sรคger Wilhelm Schenning.

Produktsegmenten med flest prissรคnkningar under Black Friday och Cyber Monday:
Andel av marknadens alla prissรคnkta produkter:ย 

1. Hemelektronik 38,7%
2. Skรถnhet & Hรคlsa 17%
3. Apotek 11,7%

Produktsegmenten med minst antal prissรคnkningar under Black Friday och Cyber Monday:
Andel av marknadens alla prissรคnkta produkter:

1. Bรถcker 1,01%
2. Mode & Inredning 1,04%
3. Spel & Film 1,35%

Dela artikeln: