Butikskedjan Biltema är en av Sveriges fysiska aktörer som ännu inte har tagit steget mot att erbjuda omnikanal. Och enligt en artikel i Market, ser några satsningar på e-handel inte heller ut att vara på väg.
- Nej, kunderna vill ha våra fysiska butiker och det är kundens efterfrågan som styr. Vi satsar på fysiska butiker, men vill också erbjuda en modern, digital kundupplevelse, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema, till tidningen.
Istället för att - som många andra kedjor - kombinera fysiska butiker med e-handel, planerar Biltema att komma närmare kunderna genom att öppna fler varuhus.
"Inte rimligt att behöva åka 20 mil"
Bara under 2019 ska sex nya varuhus öppnas och om tio år väntas antalet varuhus ha fördubblats till 280.
- Strategin är att öka tillgängligheten och komma så nära kunderna som möjligt. Det är inte rimligt att kunder ska behöva åka 20 mil för att handla hos oss, säger Johan Gerdevåg.
Biltema ska i dag ha 140 varuhus i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I december öppnar företaget sitt 50:e svenska varuhus i Varberg.