ANNONS

Prisrobotarna tar över: Kommer alla ha samma priser i framtiden?

David Olhed, "Prisrobot" och Nicklas Storåkers

Datorn sätter priset.

ANNONS

Automatisk prissättning är i sig inget nytt och till exempel Elgiganten har till och med använt sin så kallade “prisrobot” i marknadsföringen mot kunderna.

LÄS ÄVEN: Elgigantens hemliga knep: Automatisera mera

Hemelektronik är samtidigt den bransch där vi förmodligen sett detta fenomen mest under de senaste åren. Där stora aktörer helt enkelt säger till datorn att hålla koll på priset hos ett antal konkurrenter och sedan automatiskt matcha det egna priset eller lägga sig under konkurrenterna, det vill säga om det går utan att förlora pengar.

Inför årets Black Friday har vi på Ehandel noterat att fenomenet med virtuella slagsmål om lägsta pris blivit mer utbrett. Detta genom att kolla på produkter på exempelvis Pricerunner och Prisjakt. Den senare har även prishistorik där man i många fall kan följa prisfajterna historiskt. Vi har även noterat att Prisjakt ibland knappt hinner med i vändningarna på riktigt populära produkter, där prisrobotarna är extra ivriga om att hamna lägst.

Det kan givetvis också handla om manuell prissättning i många fall. Eller en kombination av att datorn håller koll på priserna hos konkurrenter och sedan tipsar om en prissänkning, som sedan utförs manuellt. Eller varför inte en prisökning i vissa fall där konkurrensen är dålig, prisrobotarna är inte alltid på kundernas sida.

"Betydligt mer förekommande"

Vi kontaktade ett antal aktörer som bör veta mer om detta fenomen och Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, var snabb med att svara. Han påpekar också - något vi misstänkte - att prisrobotarna inte längre bara härjar inom hemelektronik.

Det är definitivt betydligt mer förekommande med automatisk prissättning nuförtiden. Det har etablerat sig inom allt fler nischer, även utanför hemelektronik, säger Nicklas Storåkers till Ehandel.

E-handelsjätten CDON, som både säljer produkter själv och agerar som en marknadsplats, är inte främmande inför att låta datorn bestämma priserna. David Olhed, CCO på CDON med ansvar för prissättning, berättar för Ehandel hur de jobbar med automatisk prissättning.

Vi jobbar med automatisk prissättning på vissa av våra produkter, de så kallade "long tail"-produkterna. Här använder vi oss av automatisk prissättning för att se till att de alltid kan matchas mot konkurrenter så att kunden kan få ett så bra erbjudande som möjligt. Eftersom vi har ett brett sortiment med väldigt många produkter är automatisk prissättning ett bra komplement för att hantera och justera priser. Det ökar också relevansen mot våra kunder, något vi alltid strävar efter, säger David Olhed.

Hur ser ni på er marknadsplats och automatisk prissättning?

Våra anslutna handlare sätter själva och uppdaterar själva sitt pris. Vi läser sedan in våra anslutna handlares prissättning kontinuerligt och uppdaterar dessa direkt på vår plattform. Vi kan inte se om handlaren har använt sig av automatisk prissättning eller manuellt justerat priset. För oss är det viktigaste att våra kunder får ett så bra erbjudande som möjligt, säger David Olhed.

"En sänker och andra hänger på"

Nu i Black Friday-tider är det mer uppenbart att automatisk prissättning pågår bakom kulisserna. En butik kanske halverar priset på en vara och efter några timmar så har tio butiker samma pris. Detta samtidigt som det pågår sänkningar med så lite som nio kronor eller kanske till och med en krona i vissa extrema fall. Allt för att nå toppen hos prisjämförelsetjänsterna.

Har ni noterat, via er data, att detta med automatisk prissättning och automatiskt matchade priser blivit mer utbrett?

Absolut. Vi ser att en butik sänker och automatiskt så hänger andra butiker på, säger Nicklas Storåkers.

Bidrar ni eventuellt med någon data till tjänster som automatisk prissätter e-handlares produkter?

Det finns flera olika verktyg för automatisk prissättning. Pricerunner erbjuder inget sådant verktyg men vi vet att många av dessa verktyg hämtar data från oss, säger Nicklas Storåkers.

"Kommer leda till fusioner"

En fråga man ställer sig är förstås hur detta kommer att se ut i framtiden när alla butiker kanske använder prisrobotar för att sätta sina priser. Kommer alla att ha exakt samma priser, eller det absolut lägsta priset de kan bära som företag?

Tror ni att alla kommer att ha liknande priser i framtiden eller hur kommer denna typ av prisfajt att utspela sig framöver?

Konkurrensen blir hela tiden hårdare inte minst online då all prissättning är transparent. Jag tror att detta kommer att göra att vi ser fler och fler fusioner då det krävs större volymer för att vara med i priskonkurrensen. Vi kommer även att se mer och mer global konkurrens i Norden. Ett annat sätt är att man hittar fler mervärden för kunden som gör att man är villig att betala ett högre pris, säger David Olhed.

Nicklas Storåkers tror inte att vi kommer att få se samma priser överallt.

Nej, det tror jag egentligen inte. Det är fortfarande stora prisskillnader och vi ser inte så mycket tecken på allmän likriktning. De automatiska verktygen fungerar ofta som så att en butik väljer att följa priserna hos vissa utvalda konkurrenter, men inte alla butiker, säger Nicklas Storåkers.

Tror du att man automatiskt justerar priser för anseendet numera också, inte bara för att ha lägst pris?

I första hand tror jag det handlar om att ha en relevant prissättning. Ligger man för lågt i pris så säljer man till för låga marginaler och ligger man för högt i pris kommer man inte sälja alls, säger Nicklas Storåkers.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se