Den smögs ut redan under det andra kvartalet, men det är först nu som den har börjat marknadsföras ordentligt. Vi pratar givetvis om Klarnas uppdaterade shoppingtjänst, som på flera sätt tar upp kampen med de etablerade prisjämförelsesajter.
Genom att klicka på ikonen "Shopping" i Klarnas app kan man numera - via appen - gå in i olika nätbutiker och favoritmarkera varor i deras sortiment. När den aktuella butiken sedan sänker priset skickas en notis om det ut till användaren av appen. Till skillnad från traditionella prisjämförelsesajter som Pricerunner och Prisjakt erbjuder Klarna alltså inte någon jämförelse mellan olika nätbutiker, men det är dock ett nytt sätt för kunderna att hålla koll på hur priserna på nätet utvecklas.
Prissänkningsnotis-funktionen infördes under andra kvartalet, och är en del av hela den shoppingupplevelse som Klarna-appen ska vara. Nu i samband med Black Week känns som ett bra tillfälle att highlighta det lite mer för alla våra appanvändare. Vi kommer också att fortsätta utveckla funktionaliteten framöver, säger Daniel Lange, produktchef för Klarnas app, till Ehandel.
"En del av en större strategi"
Klarna har arbetat med sin shoppingtjänst under en längre tid. Tanken har varit att på olika sätt dra in själva e-handlandet i appen. Något som enligt betalleverantören tagits väl emot av konsumenterna.
Responsen på Klarna-appens shoppingtjänst i stort har varit väldigt positiv, och så även responsen för prissänkningsnotisen. Hela shoppingtjänsten är en del av en större strategi att göra vardagen enklare för konsumenterna, och där ingår bland annat att kunna handla online överallt med Klarna, att betala på sina egna villkor, att kunna få information om när en produkt man lagt i sin önskelista prissänks, men också att kunna få en översikt och insikter kring sin privatekonomi.
Vad är Klarnas incitament för att hjälpa kunderna att handla till lägre priser? Får ni inte provision på det som handlas?
Vi vill alltid erbjuda våra användare verktyg som gör vardagen enklare för dem. Genom att skapa en funktion som ger dem mer tid för annat än att själva behöva hålla koll på när sakerna de drömmer om går ner i pris gör vi just det. Jag skulle säga att det här är positivt för handlarna också, när de väljer att prissänka en produkt ser vi till att deras kunder får reda på det. Och ökad lojalitet och återkommande nöjda kunder är något som både vi och handlarna tjänar på.
Fungerar i alla nätbutiker
Klarnas prisnotiser fungerar som så att när en kund lägger till något i sin önskelista, vilket är det som sker när man favoritmarkerar produkter i butiker, uppfattar Klarnas algoritmer det och då uppdateras kunden automatiskt. Man kan välja att få information om alla prissänkningar eller att bara uppdateras ifall rabatten överstiger en viss procent.
Är alla produkter och priser inkluderade i det här eller gäller det bara nätbutiker som har Klarna?
Precis som hela shoppingtjänsten i Klarnas app så fungerar prissänkningsnotis-funktionen i alla butiker online.