ANNONS

Klarnas nya storrekord: En ny handlare var åttonde minut

Sebastian Siemiatkowski

H&M, Skincity och Gina Tricot bland årets nya kunder.

ANNONS

På senare tid har vi kunnat rapportera om flera handelsföretag som övergett Klarna för något av bolagets konkurrenter, ofta med motiveringen att det senare alternativet skulle ge handlaren i fråga bättre kontroll över den egna kassan. Vi har bland annat sett Caliroots gå över till Svea Ekonomi och Ginza samt Eleven och Nordicfeel göra gemensam sak med Qliro.

LÄS ÄVEN: Ginza byter Klarna mot Qliro: "Får ett närmare samarbete"

Men hos Klarna har strömmen av lämnande kunder inte gett något större avtryck. Faktum är att bolaget under 2019 har ökat sin kundbas med 60 000 handlare, varav flera är i form av internationella samarbeten. Bland bolagets nya globala kunder finns bland andra H&M, Timberland och Michael Kors. I Sverige har samtidigt företag som Skincity, Gina Tricot, Kjell & Company och Kicks samtidigt anslutit sig till Klarna, alternativt valt att förstärka sitt samarbete med betalbolaget.

Totalt 190 000 handlare

Enligt Klarnas egna beräkningar har en ny handlare anslutit sig till företaget var åttonde minut under 2019. Bara i Sverige uppges antalet Klarna-handlare ha vuxit med i snitt 20 stycken om dagen under samma period.

Detaljhandeln genomgår en radikal förändring som drivs på av att konsumenterna förväntar sig mer öppenhet, flexibilitet och intuitiva tjänster som fokuserar på just deras behov när de shoppar. Klarna har nu över 190 000 handelspartners över hela världen som förstår att de för att vara konkurrenskraftiga och bygga lojalitet måste tänka på hela kundupplevelsen från början till slut, snarare än bara som en transaktion. Genom Klarnas obevekliga fokus på en exceptionell shoppingupplevelse för konsumenten bygger vi en framtid för detaljhandeln som inte bara driver engagemang och räckvidd utan också bygger och ökar kundernas preferens och lojalitet, säger Sebastian Siemiatkowski, grundare och vd på Klarna, i ett pressmeddelande.

Klarna rapporterar samtidigt nya framgångar för sin app, som enligt uppgift ska ha laddats ner 25 000 gånger om dagen under oktober månad. Den ska bland annat ha tagits väl emot på den amerikanska marknaden, där 4,5 miljoner transaktioner ska ha genomförts i Klarna-appen sedan den lanserades i maj i år.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se