SEO-experten Christian Rudolf har tillsammans med analysföretaget Semrush tagit fram spännande data över svenskarnas intresse för Black Friday. Genom att titta på folks sökningar på Google så kan man få fram en hel del gällande konsumenternas intentioner.
Det många förmodligen undrar är hur svenskarnas sug efter Black Friday ändrats jämfört med förra året. Något som lär ge en stark indikation om rea-festen kommer att fortsätta växa i år eller bromsa in.
Enligt Semrush data över sökningar på "Black Friday" i Sverige, som sträcker sig från 2015 fram till förra veckan, så är det tydligt att svenskarna inte tappat intresse för köpfesten. Vi står snarare inför ännu en stark tillväxt gällande Black Friday.
Alla vill ha rea på Apple
De produkter som svenskarna mest är sugna på att köpa i samband med Black Friday är inte helt oväntat olika spelkonsoler, något som ofta går varmt under rea-festen. Den mest populära produkten baserat på sökningar är Playstation 4 följt av Nintendo Switch. Apples Airpods ligger dock på en stark tredjeplats följt av en hel drös a Apple-produktet som iPad, iPhone, Apple TV och så vidare.
Mest eftersökta produkterna
(med nyckelord Black Friday)
- PS4
- Nintendo Switch
- Apple Airpods
- iPad
- iPhone
- Apple TV
- Apple Watch
- PS4 Pro
- Xbox One
- Google Home
Årets verkliga julklapp: hörlurar
Kikar vi lite mer generellt, på populära kategorier i samband med Black Friday-sökningar, så är det hörlurar som ligger i toppen. Där stämmer även Semrush data överens med CDON:s, som också pekat ut trådlösa hörlurar som årets julklapp, baserat på sökningar på deras marknadsplats. Efter hörlurar så är skor och kläder heta gällande Black Friday-sökningar. Dessa följs av leksaker, datorer och mobiltelefoner.
Mest eftersökta produktgrupperna
(med nyckelord Black Friday)
- Hörlurar
- Skor
- Kläder
- Leksaker
- Dator
- Mobiltelefon
- Bärbar dator
- Mikrovågsugn
- Böcker
- Flyg
Elektronikjättarna i topp
Semrush har även kikat på vilka detaljhandlare som dyker upp mest i Black Friday-relaterade sökningar och den som tar kronan, med bred marginal, är ingen mindre än Elgiganten. Konkurrenten MediaMarkt tar dock en stabil andraplats följt av NetOnNet.
LÄS ÄVEN: IKEA vägrar köpfesten – hoppar på White Monday istället
Många konsumenter verkar även önska att IKEA körde Black Friday då möbelföretaget kommer på fjärde plats när det gäller företagssökningar i kombination med Black Friday.
Mest eftersökta handlarna
(med nyckelord Black Friday)
- Elgiganten
- Media Markt
- NetOnNet
- Ikea
- Apple
- Zalando
- Webhallen
- H&M
- CDON
- Steam