Att sänka priserna under Black Friday är ingenting för Ikea. Redan förra året kunde vi berätta att företaget helt valt bort att uppmärksamma dagen i Sverige, varken med sänkta priser eller i form av någon annan kampanj.
LÄS ÄVEN: IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"
Inte heller i Norge sänkte möbeljätten några priser under förra årets Black Friday. Där presenterades istället "strammedagen", som i korthet går ut på att kunderna uppmanas att se över sina befintliga prylar hellre än att köpa nytt, för andra året i rad. I år kommer både Sverige och Norge att köra på ett liknande koncept - nämligen Hack Friday.
Vi väljer att denna vecka inspirera våra kunder att använda det de redan har. Vi kallar det Hack Friday. Vi vill inspirera våra kunder att genom enkla grepp förlänga sina IKEA-möblers liv och göra dem personliga. Initiativet är bara ett i raden av de åtgärder som IKEA Sverige gör för att skapa en mer hållbar vardag för de många människorna, säger Nina Fall, ställföreträdande hållbarhetschef på Ikea Sverige, till Ehandel.
Enligt Nina Fall ser Ikea Sverige den kommande helgen som ett lysande tillfälle att inspirera till "både ett vackert hem och en mer hållbar vardag". Som ett led i det arbetet har företaget i år även engagerat sig i uppropet White Monday, som kom till för något år sedan som en proteströrelse mot masskonsumtionen under Black Friday.
LÄS ÄVEN: White Monday utmanar Black Friday: "Det är helt ohållbart"
Men några Black Friday-rabatter är det däremot inte tal om.
Utöver våra vanliga Ikea Family-erbjudanden har vi på Ikea Sverige valt att inte uppmärksamma Black Friday genom någon särskild prissänkning. Vi på Ikea arbetar för att göra mer hållbara alternativ prisvärda, attraktiva och tillgängliga för alla. Det jobbar vi med varje dag, året runt.
Förra året valde IKEA att inte uppmärksamma Black Friday alls i Sverige. Vad har fått er att ändra er?
Vi bygger vidare på samma grund som förra året och väljer att fokusera på hur våra produkter kan leva länge med små justeringar. I Sverige lever vi som om vi hade mer än fyra planeter att förbruka och vi behöver tillsammans vända utvecklingen. Och vi vill hjälpa våra kunder att göra sin del. Tillsammans kan vi förlänga livet på våra produkter och spara på jordens resurser. Vårt mål är att allt vi säljer år 2030 ska vara designade för cirkularitet. Det vill säga för att kunna användas på nya sätt, repareras, vårdas, personifieras och återanvändas av våra kunder. Redan idag erbjuder vi produkter och lösningar som stöttar ett förlängt liv på både produkter och material, säger Nina Fall.