Det svenskgrundade friluftsvarumärket Haglöfs går helt emot allt vad Black Friday innebär. Istället för att kampanja i högtidens namn, eller låta bli och köra på som vanligt, väljer företaget att istället dubbla priserna på hela sortimentet.
LÄS ÄVEN: E-handeln som höjer priserna på Singles Day: “Ensam är inte stark”
Som ett utomhusmärke är vi djupt bekymrade över naturen. Att köpa saker som du inte behöver, bara för att de erbjuds till ett bra pris, är inte så bra för miljön. Genom att vi väljer att agera mot Black Friday, vill vi uppmuntra våra konsumenter att tänka två gånger innan de köper en ny produkt, säger Carsten Unbehaun, vd för Haglöfs, i ett pressmeddelande.
Alla varor i Haglöfs egna butiker kommer alltså att höjas med 100 procent, men det är inte första gången. Sedan 2016 har aktören gått emot strömmen på det viset. Men höjningen kommer endast att appliceras på de fysiska butikerna i Stockholm, Göteborg, Åre, Helsingfors och Oslo. Företagets globala e-handel kommer att stängas ner för att istället stötta Green Friday.
De kunder som ändå kommer att shoppa för de dubbla priserna den 29 november, på Black Friday, kommer att bidra till en donation till Naturskyddsföreningen.
Genom att höja våra priser vill vi fästa uppmärksamheten på problemet med storskalig rabatt för att driva försäljningen på dagar som Black Friday. Vi ber konsumenterna tänka på vem som verkligen betalar för ett fynd när produkter börjar kosta mindre än produktionskostnaderna, säger Elaine Gardiner, Haglöfs chef för hållbarhet.