Det är just de integrerade fraktdokumenten som är extra spännande i lösningen. Tidigare behövdes en utgående etikett, information om returer, leveransvillkor, ett eller flera reklamblad, faktura alternativt kvitto samt eventuellt en returetikett.
Exempel på ett fraktdokument
Den stora skillnaden nu blir alltså att Junkyard går från att hantera 3-6 dokument per leverans till att samla allt på ett enda A4-papper.
– Att få ut alla dokument på samma papper underlättar packningen för vår personal samtidigt som det ger oss en lägre kostnad. Att vi dessutom har riktad reklam i varje levererad låda är ju kanon, säger David Lidén, logistikchef på Junkyard.
Den här typen av lösning har tidigare endast använts av de absolut största aktörerna, men tack vare standardiserade IT-lösningar och etiketter blir det kostnadseffektivt för betydligt fler.
Ytterligare fördelar med den nya lösningen är enklare administrativ hantering, smidigare och snabbare returhantering och framförallt är miljön en stor vinnare.
Â
Källa: press