ANNONS

EU vill tvinga Amazon att sätta upp "kinesiska murar"

EU vill tvinga Amazon att sätta upp "kinesiska murar"
Amazon får inte kika på marknadsplatsens data

Ska stoppa utnyttjandet av e-handlarnas data.

ANNONS

Nyligen rapporterades det om att EU, som hela tiden granskar nätjättar som Google och Amazon, hade börjat kika på en ny vinkel där de misstänkte att e-handelsjätten Amazon missbrukade sin ställning. Det handlade alltså inte om till exempel skattesmitning, något som har varit på agendan flera gånger tidigare.

Det EU är oroliga över nu är att Amazon utnyttjar den data de samlar in via sin marknadsplats, för att sälja sina egna produkter på ett mer effektivt sätt. Alla e-handlares transaktioner på marknadsplatsen ger förstås Amazon en unik och väldigt bred bild av vad kunderna vill ha.

Använder säljarnas data emot dem?

Ehandel.se har flera gånger tidigare tagit upp det faktum att det förstås är en risk i att sälja hos Amazon. Eftersom Amazon själv kan börja sälja de produkter som går riktigt bra på marknadplatsen. Även om det betyder att mindre e-handlare konkurreras ut.

LÄS ÄVEN: E-handlare om att sälja i Amazons nätbutik

Nu rapporterar Reuters att EU överväger att ändra hur bolag, som kontrollerar stora nätverk och marknadsplatser, får hantera sin data. Den danska politikern Christel Schaldemose rapporteras ha föreslagit att slå upp "chinese walls" inom företagens olika affärsenheter.

Vill upprätta informationsbarriärer

Vilket på engelska handlar om att skapa informationsbarriärer mellan olika affärsenheter, så att potentiella intressekonflikter kan undvikas. I detta fallet skulle det handla om att Amazons marknadsplatsenhet inte får delge transaktionsdata med företagets egna säljavdelning.

- För att säkra att det blir rättvist, bör leverantören av onlineförmedlingstjänsten inte ge information som genereras av en företagsanvändares transaktioner till tredje part för kommersiella ändamål, inklusive inom företagsstrukturen, utan samtycke från företagsanvändaren, sägs det bland annat stå i det nya utkastet.

Det nya förslaget ska även påverka sökmotorer, hotellbokningssidor och butiker för mobila applikationer.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se