Marie Kondo, känd från Netflix-serien "Tidying Up with Marie Kondo" och från storsäljarboken "Konsten att städa: förändra ditt liv med ett organiserat hem", har blivit e-handlare.
Idag lanserar hon sin nätbutik KonMari där hon erbjuder cirka 150 inredningsartiklar. Hon har dock inte tillverkat sina egna produkter, utan är återförsäljare till flera olika varumärken. Det skriver FastCompany.
På sin sajt driver hon även en blogg om städning och ett minimalistiskt levnadssätt, samt erbjuder konsulttjänster för dem som vill lyckas med en minimalistisk livsstil.
Många har säkert hört talas om ”Kondo-effekten” som ofta påverkar dem som sett hennes serie eller läste hennes bok.
Hon predikar om en livsstil som går emot kapitalismen och uppmanar till att endast ha ett fåtal plagg i sin garderob och så lite saker möjligt. Att njuta av att äga mindre. Men paradoxalt nog fick hon massvis med förfrågningar, av sina följare, som undrade var hon hade köpte alla sina grejer.
Så nu har hon justerat sin filosofi lite och öppnat en e-handel. Istället för att ”äga mindre” centraliserar hon sin nya livsstil kring "glädje". Hon menar dock att hon inte går emot sig själv nu när hon driver en kanal som uppmuntrar till konsumtion utan menar att hon belyser en annan del av sin filosofi, nämligen konsten med medveten konsumtion.
Jag säger inte att ju färre saker du har, desto bättre. Tyngdpunkten ligger mer på om du njuter av den kärlek du har till dina ägodelar och tar dig tid att ta hand om dem, förklarar Marie och fortsätter:
Om du har ett enormt hus med gott om förvaring är det helt naturligt att ha många saker.
Maries man, Takumi Kawahara, är vd för bolaget KonMari Media. Han hjälpte henne med hennes bok och produktionen av Netflix-serien. Nu har han även varit den drivande i framställningen av en onlinebutik i sin frus namn.
Jag vet inte om min man och jag har en tydlig arbetsindelning. Men vi har alltid diskussioner om vart vi vill ta vårt företag. Jag är bra på att uttrycka filosofin och tankarna bakom min metod och min man är extremt skicklig på affärsstrategi, säger Marie Kondo.