Svenskarna drömmer om en vit jul, men glömmer utsläppen när de shoppar på nätet under julhandeln. Det visar PayPayls senaste undersökning. Totalt uppger sju av tio svenska konsumenter att de kommer att handla minst en av klapparna online i år. Och i åldersgruppen 16-55 kommer majoriteten av julklapparna att klickas hem på nätet.
Anledningen? Hela 45 procent av de svarande uppger att de inte gillar de folkmassor och köer som julhandeln i fysisk butik för med sig. Dessutom uppger 46 procent att de tycker det är billigare och att man hittar det man söker. Dessutom framkommer att en stor del av julstämningen och shoppingsuget uppstår på hemlighuset.
Att handla julklappar kan i sig vara stressigt och folksamlingar och köer gör det inte bättre, så det är inte konstigt att svenskarna handlar där det är lugnare - hemifrån eller på kontoret eller från sängen innan man somnar. Undersökningen visar också att en del gör julklappshandlingen från badrummet, säger Jonas Breding, Nordenchef på PayPal, i ett pressmeddelande.
Men inget sänker julkänslan som lite klimatångest. Eller hur var det nu? I PayPals undersökning går det nämligen att utläsa att 56 procent av de som handlar på nätet inte tänker ett dugg på miljön. Och bara 14 procent uppger att de handlar mer miljövänligt nu, jämfört med förra året.
Det finns en stor medvetenhet kring konsumtionens miljöpåverkan, men den avspeglar sig inte i vårt shoppingbeteende. 11 procent uppger visserligen att det är ett undantag man gör vid julklappsshoppingen. Det är nog bara en tidsfråga innan det ändras.
Undersökningen visar att de som bryr sig köper produkter av högre kvalitet som håller längre och gör miljövänliga val när det är möjligt. En av fem väljer digitala prenumerationer istället för materiella produkter av miljömässiga skäl, säger Jonas Breding.
Men den mer miljömedvetna julshoppingen lär öka med åren, lyder analysen.
Detta är inte bara en växande trend i Sverige utan över hela världen: vår senaste mCommerce-undersökning visar att en av tio av internationella konsumenter överväger miljöaspekten när de handlar, så i Sverige är denna siffra högre.
Sakta men säkert är vi alltså på väg mot ett mer etisk shoppingbeteende: 88 procent av företagen är medvetna om det här, och 13 procent uppger att man har köpt en produkt på grund av att den var hållbart producerad, eller miljövänlig, under de senaste 12 månaderna. Så de e-handlare som är bra på hållbara alternativ kommer att ha en växande konkurrensfördel, inte bara lokalt utan också i andra länder.