I samband med den kommande säljfesten och julklappsshoppingen vill Läkemedelsverket varna för kosmetiska produkter som säljs på nätet.
Det finns en rad regler för sminkprodukter som alla syftar till att skydda konsumenten, säger Josefin Liljeteg, chef för Kosmetikatillsynen på Läkemedelsverket, i ett pressmeddelande.
De svenska konsumenterna bör vara uppmärksamma på att produkter hemklickade från andra länder inte alltid uppfyller EU-kraven för innehåll, märkning och tillverkning.
Artiklar som inte följer EU:s regler för kosmetika kan ge användaren till exempel allergiska reaktioner, innehålla hälsopåverkande kemikalier, vara förorenade med bakterier eller i själva verket vara läkemedel.
Det är en enorm marknad som stadigt ökar, och konsumenten löper risk att få hem hälsovådliga produkter från oseriösa webbshoppar, säger Josefin Liljeteg.
Enligt Handelns utredningsinstitut, HUI, lägger svenskarna cirka 10 miljarder kronor årligen på kosmetika. Bara i fjol köptes kosmetika och hälsorelaterade produkter för nära 11 miljarder i Sverige.
Årets julhandel uppskattas av institutet att totalt omsätta nära 80 miljarder kronor, och enligt E-barometern ska bara julklappshandeln på nätet uppgå till 8,4 miljarder.