ANNONS

Isabella Löwengrip: "Ett dominofall med andra kunder som avbröt"

Isabella Löwengrip
Bild: Press/Westfield Mall of Scandinavia

"Fruktansvärt att folk blir glada av mitt fall".

ANNONS

För några dagar sedan rapporterade vi om att solglasögonmärket Chimi Eyewear hade avbrutit sitt samarbete med Isabella Löwengrip under helgen.

I samband med Singles Day publicerade influencern en bild där hon marknadsförde Chimis solglasögon, och då rasslade det till i kommentarsfältet. Bilden fick snabbt hundratals kommentarer. Först från asiatiska konton som inte följde Isabella Löwengrip, och sedan från hennes egna följare som reagerade på att det verkade vara köpt engagemang.

LÄS ÄVEN: Chimi avbryter samarbetet med Isabella Löwengrip

Chimi Eyewear avslutade sitt samarbete med influencern direkt och Isabella Löwengrip tog bort bilden från Instagram.

Isabella dröjde dock med att kommentera händelsen, tills nu.

Igår kunde man läsa att jag skulle ha köpt kommentarer och skickat dem till ett specifikt inlägg med en kund på Instagram. När kunden ringde upp mig så kom det som en chock, på ett inlägg var det flera hundra kommentarer med olika märkliga texter från olika robotkonton som hade kommit in, skriver Isabella Löwengrip på sin blogg.

Det var helt enkelt någon som hade betalt och skickat kommentarerna till mitt inlägg för att sabotera de första kommersiella samarbetet på länge. Jag visste inte ens att det var möjligt att göra så. Kunden valde att avbryta och efter det blev det ytterligare ett dominofall med andra kunder som avbröt i tron om att jag köpte en massa märkliga kommentarer till inlägg.

Det har skrivits en hel del om Isabella Löwengrip i olika medier under de senaste månaderna. Två av hennes företag ska befinna sig i en ekonomisk kris, flera nyhtesmedier har skrivit långa reportage om hur Isabella Löwengrips anställda har tvingats till att sälja in "fejkad statistik", och vi har även skrivit om att arbetsmiljön på Isabellas bolag har kritiserats hårt av tidigare anställda.

LÄS ÄVEN: Isabella Löwengrip: ”Jagade tillväxt på bekostnad av arbetsmiljön”

I det här fallet bekräftar hon alltså att engagemanget i samband med hennes bild med Chimi Eyewear är köpta kommentarer från flera hundra robotkonton, men att hon inte är ansvarig för dem. Det är ett sabotage, enligt henne. Men händelsen ledde till att fler företag avbröt sina samarbeten med Isabella Löwengrip.

Det är fruktansvärt att känna att folk blir glada av mitt fall. Ett sånt här sabotage skakade om mitt lilla bolag igen som redan gör sitt yttersta för att hålla sig vid liv. Det blir tyngre och tyngre att ställa sig upp igen efter varje medial attack.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se