Dessa månaderna är nyckeln till lönsamhet i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA regionen), och något som är avgörande är att ha en strategi som inkluderar de fyra huvudelementen under denna perioden:
- Lokala Högtider
- Strategisk betydelse
- Kulturell mångfald
- Kundprofiler
I vår senaste rapport redogjorde vi för hur de olika trenderna påverkar huvudelementen ovan, samt diskuterade vad som hjälper läsaren att hantera sin marknadsföringsstrategi och kampanjer under högtidssäsongen.
Här är ett axplock från rapporten:
Festligheter & Möjligheter: En festlig säsong fylld av magi
Under Black Friday och julhelgen är marknadsföring och annonsering som mest innovativ och inbjudande. Konsumenter är på gott humör och är öppna för att spendera, vilket generar en ökad försäljning hos handlare. I rapporten täcker vi de olika höjdpunkterna samt vilka de specifika dagarna är då försäljningen är störst.
2019s Guld-kvartal ser ljus ut
I och med den årliga tillväxten och ökande i popularitet av Black Friday och andra PR-evenemang har de sista månaderna på året blivit en strategisk höjdpunkt hos handlare, både online och i fysiska butiker, och är ofta refererat till som en guld-kvartal för försäljning. Det är under denna perioden som chansen att påverka konsumenternas spenderande är som störst - vilket erbjuder möjligheter att ge försäljningen ett riktigt lyft under Q4.
Black Friday fortsätter vara en otroligt populär dag runt om i EMEA och har med åren lyckats bli något av en konsument-favorit, med en genomsnittlig årlig tillväxt på 117% under de senaste fem åren. Utöver det, visar en aktuell Criteo-studie att hela 67% av handlare förväntar sig att försäljningen kommer fortsätta att öka även för Q4 under 2019.
Komplexitet i EMEA regionen & kundprofiler
En ”one size fits all” marknadsföringsstrategi i Europa faller allt oftare platt eftersom den inte lyckas nå konsumenter som kommer från olika bakgrunder och kulturella situationer. Det har visat sig vara av yttersta vikt att ta hänsyn till faktorer såsom ekonomiska landskap samt kulturella och demografiska skillnader för att förstå säsongsbetonade shoppingvanor i olika regioner.
I rapporten tittar vi närmare på vad som verkligen motiverar och påverkar konsumenter i EMEA att handla i butik eller online, hur kundresan ser ut från ett omnikanal-perspektiv under högtiderna samt olika kundpersonas runt om i EMEA, vilket inkluderar en även svenska kundprofiler.
Få din rapport här