ANNONS

Proffsaktörer i byggbranschen går samman och bildar ny jätte

Proffsaktörer i byggbranschen går samman och bildar ny jätte
Beijer Byggmaterial (övre raden): Mats Viklund Deilert, Geir Thomas Fossum, Magnus Thorson. Bygg-Ole (nedre raden): Fredrik Källman, Ole Gustafsson, Gunnar Gustafsson.

"Blir Stockholmsregionens starkaste aktör".

ANNONS

Beijer Byggmaterial och Bygg-Ole, som båda säljer byggmaterial för yrkesproffs, gör nu gemensam sak. Det innebär att de båda varumärkena kommer att gå ihop, vilket sker genom att Beijer Byggmaterial köper upp Bygg-Ole.

Vi har tidigare berättat om båda företagen. Bygg-Ole blev aktuella när de efter 72 år i branschen till slut gav sig in i e-handeln. Även Beijer har e-handel och har tidigare bland annat lanserat en egen app.

LÄS ÄVEN:
Bygg-Ole tar steget ut på nätet efter 72 år
Beijer vill öka snickarglädjen med ny e-handelsapp

Får 16 varuhus i Stockholmsområdet

Enligt företagen själva innebär uppköpet att de tillsammans "blir Stockholmsregionens starkaste aktör inom den professionella bygghandeln". Detta då Beijer med sina 12 varuhus i Stockholmsområdet nu även kommer att driva Bygg-Oles fyra varuhus. Den senare kategorin kommer dock fortfarande att heta Bygg-Ole, då parterna bedömer att varumärket är så pass starkt att det bör vara kvar.

- För oss på Bygg-Ole är Beijer Byggmaterial en perfekt matchning som ligger rätt i tiden. Den kultur som vi har byggt upp passar mycket bra med Beijers värderingar. Vi jobbar båda utifrån en liknande strategi, med fokus på proffsmarknaden, och det finns många fördelar för våra anställda och kunder med att ha Beijer som en stark och investeringsvillig ny ägare, säger Mats Hedlund, vd på Bygg-Ole, i ett pressmeddelande.

"Kompletterar varandra mycket väl"

Totalt kommer den nya koncernen att omfatta 73 varuhus och tre logistikhubar. Från Beijers sida har man stor tilltro till att de tillsammans med Bygg-Ole kommer att behålla sin starka ställning på marknaden.

- Vi har fört en dialog med Bygg-Ole som vi har kommit i hamn med vilket gör oss till Stockholms starkaste spelare. Vi kompletterar varandra mycket väl både kulturellt, strategimässigt och geografiskt. Nu ska vi tillsammans bygga vidare på dessa styrkor och skapa Stockholms starkaste kundmagnet för byggproffs och hemmaproffs, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.

Utöver varuhusen kommer den nya byggjätten även att ha totalt tre logistikhubbar. Exakt hur den fortsatta e-handelsverksamheten kommer att se ut, verkar ännu inte vara bestämt.

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap