Årets Singles Day summeras och analyseras just nu på alla håll och kanter och det verkar inte ha blivit någon megasuccé här på hemmaplan, då den i år inföll på en måndag. Men en tydlig trend kunde i alla fall skönjas.
Betalbolaget Adyens analys visar nämligen att många kunder höll inne på köpen fram till midnatt. Men väl där fyrdubblades handelsvolymerna i Sverige och från klockan 20:00 och framåt noterades en snittökning i ordervärden med tio procent.
Singles Day slår nya rekord varje år, och nu ser vi att det börjar etablera sig på allvar även i Sverige. Jämfört med i fjol så ser vi att ökningen skett konsekvent hos fler handlare än i fjol, och att försäljningen ökat markant jämfört med ett genomsnitt, säger Tobias Lindh, Norden och Baltikumchef på Adyen, i ett pressmeddelande.
Än mer märktes midnattsrusningen av i Norge. Där kunde man se en 50 gånger högre handelsvolym vid midnattslaget och dubbla snittvärdet på varukorgar.
Tydligt är också att det är i e-handeln som Singles Day har allra störst påverkan. Försäljningen i butik lämnades relativt opåverkad, enligt Adyen.