ANNONS

"Det var rätt taktik att förlänga antalet dagar i år"

Henrik Jarl, CMO
Foto: CDON

Inte något jättetryck under måndagen.

ANNONS

Med ett nytt uppfräschat varumärke så gick CDON in med en rejäl storsatsning på Singles Day. E-marknadsplatsen berättade i slutet av förra veckan att de minsann skulle köra rea-festen i fyra dagar, med avslut nu i måndags.

LÄS ÄVEN: CDON kör Singles Day i fyra dagar – rivstartar redan i morgon

Vi frågade CDON om de kunde berätta lite om köpfesten och hur det har gått. Som börsbolag delger de inte några konkreta siffror men vi var framför allt intresserade av hur de sålde under själva Singles Day. En dag som PriceRunner tidigare idag meddelade endast hade ökat med högst 10 procent, jämfört med i fjol.

Hur har kampanjen gått i år?

Sammantaget har Singles Day gått lika bra som förra året, vi hade en trafikökning på cirka 30 procent under söndagen och igår på själva Singles Day gick trafiken ned något. Det var väntat i och med att Singles Day låg på en måndag. Vi är i stort nöjda med kampanjen och det var rätt taktik att förlänga antalet dagar i år, säger Henrik Jarl, marknadschef på CDON, till Ehandel.

LÄS ÄVEN: En tuffare Singles Day för svenska nätbutiker?

Henrik Jarl avslöjar även vad som har sålt bäst under Singles Day.

Den produktkategorin som har gått bäst är elektronikprodukter, men vi ser tillväxt på flera områden. En kategori som kommer stark är hushållsprodukter. Vi kan också se att kundvarukorgen är mer diversifierad än tidigare, vilket är en effekt av vår starka marknadsplats med ett brett utbud av över 7 miljoner produkter från 1000 olika återförsäljare, säger Henrik Jarl.

Kommer ni att fortsätta satsa på Singles Day nästa år?

Vi tror att Singles Day är här för att stanna i Sverige, men hur satsningen kommer att se ut nästa år är beroende av flera saker bland annat vilken veckodag som den infaller på, avslutar Henrik Jarl.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap