Nära 90 procent av unga mellan 18 och 34 år köper ibland saker i mobilen. Det visar en undersökning som teknikföretaget Mitek gjort bland drygt 3000 unga i Storbritannien och USA.
I undersökningen sade endast 10 procent att de aldrig köper något i mobilen. 15 procent genomförde dock mobilköp flera gånger om dagen och ytterligare 10 procent köpte något minst en gång per dag. Hela 29 procent gjorde mobilköp ett par gånger i veckan.
Över hälften köper flera gånger i veckan
Totalt visade alltså undersökningen att andelen personer i den aktuella åldersgruppen som köpte något via mobilen minst ett par gånger i veckan är hela 54 procent.
Studien visar dock också att många av dem som shoppar i mobilen ser flera barriärer med det köpsättet. Hur säkert det är att lämna ut sina personuppgifter i samband med mobilköp, toppar den listan. Andra problem som tas upp är tiden det tar att genomföra ett mobilköp, samt att processen innan köper är klart ibland inkluderar onödigt många klick.