Kvinnor onlineshoppar mer än män, enligt Klarnas statistik. Under årets första veckor har dock ännu fler kvinnor än tidigare handlat på nätet. Ökningen rör sig om fem procent, och totalt e-handlade 62 procent av kvinnorna under perioden. Det skriver Klarna i sin senaste rapport.
En annan parameter som betalbolaget har observerat är att konsumenter som är äldre än 66 år har ökat sitt e-handlande mest av alla målgrupper, med hela 22 procent. Åldersgruppen 76 till 85 år har dessutom ökat med hela 52 procent.
Rekommendationerna har varit tydliga med att man bör undvika att handla i butiker där mycket folk rör sig, och att detta särskilt varit viktigt för de äldre. Statistiken från e-handeln visar att budskapet har nått fram till många. Seniorerna står för den största andelsökningen av köp via Klarna, och det är en trend som det mesta tyder på kommer att fortsätta även efter pandemin, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende hos Klarna, i ett pressmeddelande.
Geografiskt sett har stockholmarna ökat sin andel av näthandeln markant, jämfört med förra året.
Stockholmarna har ökat sin andel av köpen med 13 procent mer än genomsnittssvensken under rekordåret 2020.
Det som man ser har ökat mest är framför allt vardagsinköp som mat- och apoteksvaror, vilket i sin tur hänger ihop med att den äldre delen av konsumenterna också ökat och i dag står för en större andel av den totala handeln.
Men om vi ser på den totala shoppingen står sport- och fritidsutrustning samt kläder för den större delen av köpen i Stockholm.
Vi kunde se kraftiga ökningar av försäljningen inom sport- och fritidsutrustning under fjolåret till följd av pandemin. När vi undersökte drivkrafterna bakom detta närmare blev det tydligt att majoriteten av svenskarna spenderar mer tid ute i naturen, och även tränar utomhus i högre utsträckning. Detta speglar sig i svenskarnas konsumtionsmönster, och det ser ut som att den trenden kommer hålla i sig under 2021, säger Viveka Söderbäck.