Nu är det inte långt kvar till Black Friday och Estore är i full gång med förberedelserna. Förra året körde bolaget på Black Weekend men i år har prylsajten bestämt sig för att förlänga kampanjandet och satsar på Black Week.
Black Friday-dagarna är vår högsäsong som vi jobbar mot hela året. I fjol stod försäljningen, från och med Black Friday till sista december, för en tredjedel av vår helårsomsättning. Vi omsatte 35 miljoner kronor under 2018, så Black Friday- och julförsäljningen stod för cirka 12 miljoner, säger Jimmy Tieu, grundare och vd på Estore, till Ehandel.
I år ska vi dubbla förra årets helårsomsättning och nå 70 miljoner kronor under 2019. Och det ska vi klara främst med Black Friday- och julförsäljningen.
För att klara av trycket och kunna leverera snabbt har Estore anställt extra säsongspersonal. I år kommer därför personalstyrkan inte att vara ett problem, däremot är utrymmet något som företaget har fått improvisera med tills de flyttar till sina nya lokaler.
LÄS ÄVEN: Estore på väg mot 70 miljoner – skickar 1000 order om dagen
Förra året fick jag själv stå på lagret och packa under Black Week, så i år har vi tagit in extra säsongspersonal så nu har lagerststyrkan ökat med 60 procent. Kundtjänsten är också en väldigt viktig pusselbit, speciellt under den här tiden så där har vi även stärkt upp med personal och preppat dem inför det som komma skall, berättar han och fortsätter:
Men det som är vår största utmaning just nu är utrymmet, vi får ju inte plats här längre. Så vi har faktiskt fått ta in åtta containrar på gården där vi nu får lagerhålla allt som inte får plats på vårt lager.
Upplever du att shoppingtrycket redan har börjat stiga?
Vi hade bra försäljning under Singles Day och veckan efter. Men nu märker vi att trycket har börjat avta, jag tror att folk "sparar sig" till Black Friday.
Det är svårt att förutspå hur Black Week kommer att bli, hållbarhet är ju väldigt aktuellt just nu så det kan ju leda till att färre vill bli en del av säljfesten i år. Men samtidigt upplever jag att intresset för Black Friday har ökat, och de flesta företag satsar på längre kampanjer, avslutar Jimmy Tieu.