En del fortsätter kampanjandet i ett par dagar till men den riktiga Singles Day är över för den här gången. Därmed har det blivit dags för Alibaba, som var det bolag som grundade dagen, att räkna ihop hur försäljningen gick.
Det här året valde Alibaba att bjuda in kunderna till en elva dagar lång shoppingfestival som avslutades med gårdagens stora final. I dag meddelar företaget att totalt 290 000 varumärken ska ha deltagit i försäljningen, varav 70 000 ska ha varit med för första gången. Det kan jämföras med den första upplagan av Singles Day 2009, då endast 27 handlare deltog.
Totalt omsatte festivalen 540 miljarder yuan, vilket motsvarar cirka 736 miljarder kronor.
Alibaba meddelar också att 45 procent av de som handlade under årets Singles Day-rea är födda på 90-talet eller senare. I år rapporteras dessutom intresset för hållbarhet ha varit större än tidigare. Totalt ska 500 000 produkter ha sålts med en särskild Green Product-certifiering, vilka marknadsfördes i en särskild "grön portal" på Tmall.
Under årets 11.11 har vi levererat stadig och god tillväxt, vilket reflekterar den dynamiska kinesiska konsumentekonomin. Vi kunde också använda kraften i 11.11 som en plattform för att uppfylla vårt sociala ansvar. Årets kampanj är en viktig milstolpe för oss och vårt arbete för att skapa en hållbar framtid, säger Yang Guang, direktör för Alibaba Group, i ett uttalande.