Den norska sport- och friluftskedjan XXL fick en bra utveckling 2015. Totalt växte kedjan med 29 procent i Sverige och kom upp i över två miljarder norska kronor i omsättning i de svenska butikerna, rapporterar Dagens Industri.
Varmt väder påverkade negativt
Analytiker har tidigare förutspått en tuff konkurrens inom sportbranschen på nätet, och med facit i hand för 2015 verkar XXL vara en av de kedjor som stått stadigt i stormen. XXL:s e-handel ökade med hela 71 procent under perioden, trots att det fjärde kvartalet med en intäktstillväxt på drygt 20 procent, blev sämre än väntat.
- Försäljningsvolymen på alla tre marknaden påverkades negativt av avsaknaden av kallt väder och snö under kvartalet, skriver XXL i sitt bokslut för 2015.
Enligt den norska sajten Dagens Näringsliv planerar nu XXL att expandera sin e-handel till Danmark.
Hela XXL-koncernen omsatte förra året 6,5 miljarder norska kronor i fjol. Den största delen av intäkterna ska den norska delen av verksamheten ha stått för.