I dag, en vecka innan Black Friday, öppnar tre av Elgigantens nya digitala konceptvaruhus i Lund, Erikslund och Stockholm. Trots att företaget länge satsat på digitalisering och e-handeln växer, menar Elgiganten att de fysiska butikerna fortfarande fyller en viktig funktion. Elektronikkedjans senaste butikskoncept integrerar den analoga butiksmiljön med den digitala.
LÄS ÄVEN: Efter miljardsuccén – Elgiganten: ”Räknar med nytt rekord i år”
I de fysiska butikerna kan kunderna, förutom att klämma och känna på produkterna, koppla upp och testa dem. Betalningar kan även ske vid alla olika diskar i affären som även fungerar som supportdiskar. Digitala skärmar ger besökarna även möjlighet att beställa produkter från ett större onlinesortiment, hem eller till butik.
Att en vecka innan Sveriges största handelsdag äger rum få möjligheten att inviga tre nybyggda varuhus i olika delar av landet känns fantastiskt! Vi är mycket stolta och ser fram emot att för första gången få visa kunderna i Skåne, Västerås och Stockholmscity vårt senaste butikskoncept, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Våra fysiska varuhus fyller en viktig funktion där våra kunder får bra service av kompetent personal och snabb tillgång till produkterna. Butikerna som byggts om till vårt senaste koncept har visat en mycket positiv utveckling. Vi ser att kundnöjdheten ökar.