Som Ehandel.se tidigare har berättat har oktober inneburit full ruljans hos Partykungen, som har Halloween som sin mest aktiva försäljningsperiod. Enligt företagets VD Joel Svensson landade årets försäljning på 40 procent av årets omsättning, en siffra som varit sig lik flera år tidigare.
- Vi gjorde något sämre än budget men är ändå väldigt nöjda med utfallet med tanke på den stora konkurrens som kommit på senare år från så väl nya aktörer som detaljhandeln, säger han.
Men helt illa gick det inte. Som mest skickade Partykungen ut 6 500 ordrar till ett värde av strax över två miljoner kronor, på en enda dag. Dessutom sålde Partykungen 700 biljetter till en Halloweenfest som hölls i bolagets regi.
- Vi fick mycket beröm för festen och är överlag väldigt nöjda. Den gjorde att vi hade betydligt fler hämtorders, kunder som väljer att hämta sin beställning på vårt lager i Gävle, än vanligt.
Ny topp väntas i december
Även om Halloween i viss mån utgör Partykungens "julhandel", räknar Joel Svensson med en viss kommers även i december.
- Nu är det mest returer och tråkigt jobb som kvarstår men fördelen med att ha vår topp i oktober är att vi har en till topp, om än en mindre sådan, att se fram emot ganska snart i och med julhandeln som kommer i gång i november eller december. Så just nu är det lite välbehövligt andningsrum mellan dessa två högtider för oss. Sedan är det alltid tråkigt att få skicka hem all extra personal som man lärt känna i oktober. Som mest har det arbetat 80 personer här i treskift, berättar han.
Har ni dragit några lärdomar inför nästa år och kommit fram till att något ska göras annorlunda?
- Lärdomen till nästa år är att vi behöver en ny större lokal för att kunna hantera det kaos som blir när vi omsätter tio gånger mer än en vanlig månad. Vi flyttar i februari så det ser vi fram emot.