Att fixa sitt nätköp med bara en knapptryckning har blivit något som många e-handlare gärna vill kunna erbjuda sina kunder.
En betaltjänst som kommit långt med att utveckla en sådan funktion är PayPal - och det har gett resultat.
Över 5 miljoner e-handlare världen över erbjuder nu One Touch som betalningsalternativ och tio gånger så många konsumenter - 50 miljoner människor - utnyttjar tjänsten när de köper grejer på nätet.
"Snabbast anammade produkten"
One Touch är i princip vad det heter. Utan att behöva ange användarnamn, lösenord eller inloggningsuppgifter när man betalar, kan kunden ändå på ett säkert sätt slutföra sitt köp.
Den populära tjänsten ska enligt PayPal ha lett till att konverteringen av onlinekunder för de e-handlare som erbjuder den som betalningsalternativ ligger på 87,5 procent, vilket uppges vara det högsta resultatet på marknaden. Detta är dock konverteringen i i själva kassan som mäts, ibland kallad kassakonvertering.
- One Touch är den snabbast anammade produkten i PayPals historia. Den starka tillväxten beror till stor del på enkelheten som funktionen medför, speciellt inom mobilköp. Köpprocessen blir betydligt smidigare när man bara behöver godkänna betalningen, men samtidigt är den lika säker som en vanlig PayPal-betalning. För e-handlare gör det också att konverteringen till köp blir högre, säger Jonas Breding, som nyligen utsågs till ny Skandinavienchef på PayPal, i ett pressmeddelande.
En tredjedel sker i mobilen
Bara under fjärde kvartalet 2016 ska andelen mobila betalningar ha ökat med 53 procent jämfört med samma period året innan. De 280 miljarder som betalats via PayPal från konsumenternas mobiler, utgör därmed nu en tredjedel av företagets samtliga transaktioner.
Allt fler av mobilköpen görs nu genom One Touch och PayPal har idag totalt 200 miljoner registrerade användare, varav en fjärdedel alltså använder funktionen.
- Vi är stolta att konsumenter, e-handlare och välgörenhetsorganisationer fortsätter att kopplas ihop på nya och spännande sätt genom vår plattform. Vi ser fram emot att fortsätta växa den gemenskapen och skapa nya ekonomiska möjligheter för människor i Skandinavien och världen över, säger Jonas Breding.
LÄS MER: PayPals Braintree lanserar sin snabbkassa i Sverige