Mode, hemelektronik, böcker, leksaker och inredning. Listan på saker som går att e-handla kan göras lång. Men det finns också e-handelsområden som kanske inte får fullt så mycket uppmÀrksamhet som andra - som till exempel hygienartiklar.
TePe Munhygienprodukter grundades redan 1965 och Àr kanske mest kÀnt för att sÀlja sina varor i apotek och i dagligvaruhandeln. Men tandvårdsföretaget, som omsatte 750 miljoner kronor förra året, har Àven stora planer gÀllande sin e-handelsverksamhet. Företaget har nÀmligen inlett ett samarbete med ingen mindre Àn Amazon, och hoppas på så sÀtt kunna öka sin försÀljning online.
"Ska finnas dÀr kunden förvÀntar sig att vi finns"
Den som ansvarar för TePes Amazon-satsning, som handlar bÃ¥de om marknadsplatsen och om att ingÃ¥ i e-handelsjÀttens ordinarie utbud, Àr företagets Global Key Account Manager Anna Olin.Â
Tanken med vÃ¥rt arbete tillsammans med och via Amazon handlar om att Àga TePes varumÀrke pÃ¥ plattformen och styra vÃ¥rt content, likavÀl som att bredda distributionen och driva försÀljning. TePe har en ambition att finnas dÀr kunden förvÀntar sig att vi finns, och pÃ¥ sÃ¥ vis samtidigt stödja vÃ¥r vision om god munhÀlsa livet igenom, sÀger hon till Ehandel.Â
Bortsett frÃ¥n att vara en plats dÀr saker köps och sÀljs, utgör Amazon i dag en av vÀrldens största sökmotorer. TePes förhoppning Àr att det ska hjÀlpa nya anvÀndare att fÃ¥ upp ögonen för tandvÃ¥rdsföretagets produkter.Â
Har vendoravtal i Europa
I dag har TePe vendoravtal med Amazons plattformar i Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien och Spanien. Det innebÀr att bolagets produkter finns tillgÀngliga i Amazons egen e-handel i de lÀnderna. Det innebÀr Àven att produkterna går att bestÀlla inom ramen för Amazons medlemstjÀnst Amazon Prime, som bland annat innebÀr mer förmånliga leveranser.
PÃ¥ Amazon i USA ser upplÀgget lite annorlunda ut, dÀr sÀljer TePe sina varor via e-handlarens marknadsplats.Â
Som producent och varumÀrkesÀgare ska man vara medveten om och ha respekt för att Amazon Àr en oerhört kraftfull aktör. I en snabbt förÀnderlig, digital vÀrld mÃ¥ste vi vara flexibla i vÃ¥ra relationer. I Europa ser vi fördelar med ett vendoravtal, vilket innebÀr att Amazon klassas och agerar som en Ã¥terförsÀljare â vi sÀljer till Amazon som sÀljer vidare till slutkonsument. Som vendor fÃ¥r du Àven tillgÃ¥ng till en egen Vendor Manager hos Amazon. I USA har vi ett annat upplÀgg och sÀljer via marketplace, vilket ger oss som sÀljare stor frihet i hur vi vill hantera vÃ¥ra produkter och vÃ¥r prissÀttning mot kund.Â
Varför Àr ni intresserade av att sÀlja hos Amazon?
Eftersom vi verkar på en internationell marknad och Amazon Àr en av de största aktörerna Àr det en naturlig utveckling i vår strÀvan att möta efterfrågan från kunderna och att göra TePes produkter tillgÀngliga för alla, sÀger Anna Olin, och fortsÀtter:
Vi har idag distribution till över 60 lÀnder, vilket innebÀr att vÃ¥ra produkter redan finns pÃ¥ Amazons plattform, frÀmst via marketplace. Genom att aktivt gÃ¥ in och samarbeta med Amazon tar vi Àgandeskap över vÃ¥rt varumÀrke och hur vÃ¥ra produkter presenteras dÀr. Detta Àr dock en lÃ¥ngsiktig process; resultatet styrs av komplexa algoritmer vilket innebÀr att samarbetet bÀr frukt över tid.Â
"KrÀvs att det finns en volympotential"
Enligt Anna Olin Àr TePes försÀljning pÃ¥ Amazon fortfarande i uppstartsfasen, men bolaget rÀknar med att försÀljningen via e-handlaren ska fortsÀtta att öka.Â
Men vi kan redan nu se att i de lÀnder dÀr vi har begrÀnsad tillgÀnglighet i fysiska butiker fyller Amazon en viktig funktion, bÃ¥de för de professionella kunder som vill kunna hÀnvisa sina patienter till inköpsstÀllen och för konsumenter som pÃ¥ ett enkelt sÀtt fÃ¥r tillgÃ¥ng till hela vÃ¥r portfölj av munhÀlsoprodukter.Â
Vad krÀvs för att man ska bli antagen som vendor?
Det krÀvs att det finns en volympotential och att Amazon identifierar dig som en vÀrdeskapande samarbetspartner. Det Àr ocksÃ¥ gynnsamt att vara varumÀrkesÀgare.Â
Anna Olin berÀttar att Àven om TePe satsar pÃ¥ alla marknader dÀr bolaget har valt att etablera sig, sÃ¥ ser potentialen olika ut i olika lÀnder. Företaget ser sÀrskilt positivt pÃ¥ möjligheterna i Tyskland och Storbritannien, som Àr Amazons största i Europa.Â
Det finns mÃ¥nga fördelar med att sÀlja vÃ¥r typ av produkter via e-handel. Vi kan pÃ¥ ett enkelt och tydligt sÀtt kommunicera med kunden och visa sÃ¥vÀl anvÀndningsomrÃ¥de, instruktioner och tips som hÀnvisning till mer information. Den möjligheten Àr begrÀnsad i en butikshylla dÀr förpackningen i sig mÃ¥ste bÀra hela produktbudskapet. Vi kan ocksÃ¥ berÀtta mer om filosofin bakom vÃ¥r verksamhet och om hur vÃ¥ra produkter tillverkas, till exempel att vi anvÀnder 100 procent förnybar energi och att vi har ett lÃ¥ngsiktigt mÃ¥l att bli oberoende av fossilbaserade rÃ¥varor i bÃ¥de produkt och förpackning. VÃ¥ra hÃ¥llbarhetsmÃ¥l Àr nÀra förknippade med vÃ¥r vision om god munhÀlsa livet igenom. Â