ANNONS

50-Ã¥rigt svenskt bolag expanderar globalt via Amazon

Anna Olin, Global Key Account Manager på TePe

Är bÃ¥de vendor och marketplace-sÀljare hos e-handelsjÀtten.

ANNONS

Mode, hemelektronik, böcker, leksaker och inredning. Listan på saker som går att e-handla kan göras lång. Men det finns också e-handelsområden som kanske inte får fullt så mycket uppmÀrksamhet som andra - som till exempel hygienartiklar.

TePe Munhygienprodukter grundades redan 1965 och Àr kanske mest kÀnt för att sÀlja sina varor i apotek och i dagligvaruhandeln. Men tandvårdsföretaget, som omsatte 750 miljoner kronor förra året, har Àven stora planer gÀllande sin e-handelsverksamhet. Företaget har nÀmligen inlett ett samarbete med ingen mindre Àn Amazon, och hoppas på så sÀtt kunna öka sin försÀljning online.

"Ska finnas dÀr kunden förvÀntar sig att vi finns"

Den som ansvarar för TePes Amazon-satsning, som handlar både om marknadsplatsen och om att ingå i e-handelsjÀttens ordinarie utbud, Àr företagets Global Key Account Manager Anna Olin. 

Tanken med vårt arbete tillsammans med och via Amazon handlar om att Àga TePes varumÀrke på plattformen och styra vårt content, likavÀl som att bredda distributionen och driva försÀljning. TePe har en ambition att finnas dÀr kunden förvÀntar sig att vi finns, och på så vis samtidigt stödja vår vision om god munhÀlsa livet igenom, sÀger hon till Ehandel. 

Bortsett från att vara en plats dÀr saker köps och sÀljs, utgör Amazon i dag en av vÀrldens största sökmotorer. TePes förhoppning Àr att det ska hjÀlpa nya anvÀndare att få upp ögonen för tandvårdsföretagets produkter. 

Har vendoravtal i Europa

I dag har TePe vendoravtal med Amazons plattformar i Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien och Spanien. Det innebÀr att bolagets produkter finns tillgÀngliga i Amazons egen e-handel i de lÀnderna. Det innebÀr Àven att produkterna går att bestÀlla inom ramen för Amazons medlemstjÀnst Amazon Prime, som bland annat innebÀr mer förmånliga leveranser.

På Amazon i USA ser upplÀgget lite annorlunda ut, dÀr sÀljer TePe sina varor via e-handlarens marknadsplats. 

Som producent och varumÀrkesÀgare ska man vara medveten om och ha respekt för att Amazon Àr en oerhört kraftfull aktör. I en snabbt förÀnderlig, digital vÀrld mÃ¥ste vi vara flexibla i vÃ¥ra relationer. I Europa ser vi fördelar med ett vendoravtal, vilket innebÀr att Amazon klassas och agerar som en Ã¥terförsÀljare – vi sÀljer till Amazon som sÀljer vidare till slutkonsument. Som vendor fÃ¥r du Àven tillgÃ¥ng till en egen Vendor Manager hos Amazon. I USA har vi ett annat upplÀgg och sÀljer via marketplace, vilket ger oss som sÀljare stor frihet i hur vi vill hantera vÃ¥ra produkter och vÃ¥r prissÀttning mot kund. 

Varför Àr ni intresserade av att sÀlja hos Amazon?

Eftersom vi verkar på en internationell marknad och Amazon Àr en av de största aktörerna Àr det en naturlig utveckling i vår strÀvan att möta efterfrågan från kunderna och att göra TePes produkter tillgÀngliga för alla, sÀger Anna Olin, och fortsÀtter:

Vi har idag distribution till över 60 lÀnder, vilket innebÀr att våra produkter redan finns på Amazons plattform, frÀmst via marketplace. Genom att aktivt gå in och samarbeta med Amazon tar vi Àgandeskap över vårt varumÀrke och hur våra produkter presenteras dÀr. Detta Àr dock en långsiktig process; resultatet styrs av komplexa algoritmer vilket innebÀr att samarbetet bÀr frukt över tid. 

"KrÀvs att det finns en volympotential"

Enligt Anna Olin Àr TePes försÀljning på Amazon fortfarande i uppstartsfasen, men bolaget rÀknar med att försÀljningen via e-handlaren ska fortsÀtta att öka. 

Men vi kan redan nu se att i de lÀnder dÀr vi har begrÀnsad tillgÀnglighet i fysiska butiker fyller Amazon en viktig funktion, både för de professionella kunder som vill kunna hÀnvisa sina patienter till inköpsstÀllen och för konsumenter som på ett enkelt sÀtt får tillgång till hela vår portfölj av munhÀlsoprodukter. 

Vad krÀvs för att man ska bli antagen som vendor?

Det krÀvs att det finns en volympotential och att Amazon identifierar dig som en vÀrdeskapande samarbetspartner.  Det Àr också gynnsamt att vara varumÀrkesÀgare. 

Anna Olin berÀttar att Àven om TePe satsar på alla marknader dÀr bolaget har valt att etablera sig, så ser potentialen olika ut i olika lÀnder. Företaget ser sÀrskilt positivt på möjligheterna i Tyskland och Storbritannien, som Àr Amazons största i Europa. 

Det finns många fördelar med att sÀlja vår typ av produkter via e-handel. Vi kan på ett enkelt och tydligt sÀtt kommunicera med kunden och visa såvÀl anvÀndningsområde, instruktioner och tips som hÀnvisning till mer information. Den möjligheten Àr begrÀnsad i en butikshylla dÀr förpackningen i sig måste bÀra hela produktbudskapet. Vi kan också berÀtta mer om filosofin bakom vår verksamhet och om hur våra produkter tillverkas, till exempel att vi anvÀnder 100 procent förnybar energi och att vi har ett långsiktigt mål att bli oberoende av fossilbaserade råvaror i både produkt och förpackning. Våra hållbarhetsmål Àr nÀra förknippade med vår vision om god munhÀlsa livet igenom.  

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se