Här är 5 tips pÃ¥ hur du kan kliva in framtiden och nyttja kraften av partnerskap och teknologi.Â
2024 har hittills varit ett intensivt år för affiliatemarknadsföring och partnerskapsekonomin, som båda fortsätter att växa. Nu börjar många marknadsförare inse potentialen som partnerskap erbjuder; vissa varumärken uppnår idag mer än 28% av sin totala inkomst genom partnerskap.
1, Onboarda nyckelintressenter
Att inkludera intressenter tidigt i processen är ett beprövat sätt att snabbt nå partnerskapsframgång. Börja med att utbilda företagets ledare inom marknadsföring och sälj genom att tillhandahålla research om partnerskapsekonomi och dess många fördelar. När ledarna väl förstår att man kan betala för prestation och nyttja olika partners som en förlängning av ens team är det en enkel konvertering. Inkludera även CFO:n i diskussionen och berätta om CPA-betalningsmodellen (cost per acquisition).
Bonustips från impact.com: Det är viktigt att demonstrera för marknadsföringsledare hur prestationsbaserad marknadsföring kan maximera budgetar, hur affiliatepartners kan bli resurseffektiva förlängningar av deras team samt hur partnerskapsplattformar effektivt kan hantera mängder av annonsverktyg under ett och samma SaaS-tak.
2, Affiliate eller influencer? Använd båda
Historiskt sett har influencers endast tillhört det översta lagret i marknadsföringstratten, men med innovativ uppföljning och rapporteringsteknik kan de nu spela en viktig roll genom alla steg i kundresan. Genom att nyttja både influencers och affiliates – två pålitliga källor – kan man öka kredibilitet samt nå bredare spridning och snabba konverteringar för en mer sammankopplad kundresa.
Exempel: ett varumärke inleder ett samarbete med en tidning för att introducera en ny produkt. Produkten läggs till i en passande artikel: detta kallas commerce content och syns ofta i form av t.ex. recensionsartiklar eller presentguider. Samtidigt gör en influencer en unboxingvideo av samma produkt till hennes följare, mÃ¥nga av vilka även läser tidningen.Â
Kraften av kombinerat stöd för en produkt är enorm. När tvÃ¥ pÃ¥litliga källor delar liknande budskap pÃ¥ ett autentiskt sätt slÃ¥r det alla traditionella annonssätt.Â
Bonustips frÃ¥n impact.com: Utforska mer om affiliate/influencer-relationer via detta on demand-webinarium med affiliateexperter frÃ¥n Amazon Music och Resident Home.Â
3, Tala till köparen
Konsumenter har blivit alltmer skeptiska mot traditionella annonser. Att kommunicera direkt och transparent till dem ger varumärken den bästa chansen att utveckla relationer baserade på autenticitet och tillit. Affiliatemarknadsföring erbjuder många möjligheter att skapa meningsfulla kontakter genom alla stadier i köpresan.
Bonustips frÃ¥n impact.com: Det finns enorm potential i referensmarknadsföring, där kunder agerar talesperson för varumärken, vilket är ett av impact.coms expertisomrÃ¥den.Â
4, Omfamna AI
AI är här för att stanna, och de flesta ad tech-leverantörerna har redan använt det i åratal. Ju mer AI börjar användas brett jämnas spelplanen ut inom branschen, vilket driver marknadsförare till att arbeta hårdare för att komma närmare sina kunder.
Bonustips frÃ¥n impact.com: AI:s styrka ligger i dess stödjande roll, särskilt för brainstorming och idéutveckling, snarare än initialt innehÃ¥llsskapande.Â
5, HÃ¥ll utkik efter publicistdriven innovation
Digitala annonser bör alltid sätta kunden först, och just det gör publicister genom att hitta nya, innovativa sätt att engagera besökare pÃ¥ sina webbplatser och plattformar. Ny teknik dyker ständigt upp och de annonsformat som engagerar konsumenter är de som kommer att revolutionera användarupplevelsen.Â
Bonustips frÃ¥n impact.com: HÃ¥ll dig uppdaterad om ny teknologi och dess potential att förbättra användarupplevelsen.Â
2024 har redan varit ett lovande år för affiliatemarknadsföring, och denna positiva trend förväntas fortsätta i samma riktning. Kom igång idag med partnerskap och affiliatemarknadsföring idag tillsammans med impact.com!