Om du inte har väckt intresse på 15 sekunder kommer du förmodligen inte att göra det. Och konkurrensen är stor, eftersom allt fler varumärken satsar på digital betjäning av det växande antalet kunder som väljer att handla på nätet.
År 2021 handlade 900 miljoner fler konsumenter på nätet än 2020 – en årlig ökning med 4,4 % [1]. Vi lever i en verkligt digital värld, så det är helt naturligt att antalet online-shoppare och globala online-märken ökar snabbt.
Men om konkurrensen är hård och antalet besökare ökar kan det vara svårt att veta var du ska fokusera dina ansträngningar.
Så kan Digital Engagement hjälpa dig att fånga kundernas uppmärksamhet
Vi ska börja med att titta på de viktigaste orsakerna till att besökare lämnar en webbplats:
- De får inte vad de förväntade sig
- Webbplatsen lyckades inte imponera eller inspirera dem
- Webbplatsen är svårnavigerad eller användarovänlig
- De får för många alternativ och vet inte vad de ska göra
Så vad kan du gör för att fånga besökarnas uppmärksamhet och hålla kvar dem på din webbplats? Med hjälp av Digital Engagement kan du ta kontroll över kundresan genom att engagera rätt besökare vid rätt tillfälle och på rätt sätt.
Med Digital Engagement kan du automatisera och engagera kunderna från sekunden då de landar på din webbplats, och därefter få dem att trivas och fortsätta handla med hjälp av proaktiv, personlig kundsupport och försäljning i realtid och i stor skala.
5 bästa tips för bättre konvertering genom proaktivt engagemang och stöd
1. Skräddarsy dina meddelanden
Använd kunddata från ditt CRM för att anpassa erbjudanden och meddelanden, som att påminna en kund att förnya sin prenumeration när den håller på att löpa ut.
2. Använd kontextuell information som är relevant för besökarens specifika behov
Genom att analysera dina besökares beteende i realtid och identifiera deras avsikter kan du fatta strategiska beslut om vem du ska prioritera och hur du bäst betjänar dem.
Du kan till och med sätta upp regler för olika kundsegment, såsom förstagångsbesökare, långtidsanvändare, utsatta kunder och VIP-kunder.
3. Dirigera besökarna till rätt kanal och minska driftskostnaderna
Många varumärken erbjuder lika mycket hjälp till alla besökare på webbplatsen. Det kräver dock en stor personalpool och resurser som många helt enkelt inte har. Maximera användningen av dina digitala kanaler och engagera bara mänskliga agenter för de mest värdefulla interaktionerna.
Bonustips: Om du hänvisar kunderna till rätt kanal direkt kan du omedelbart höja andelen lösta ärenden vid första kontakten och minska dina servicekostnader.
4. Automatisera när det är befogat och aktivera dina medarbetare i viktiga ögonblick
Dagens kunder vill ha snabb service. De vill slippa sitta i långa samtalsköer eller i vänteläge medan agenterna letar efter rätt svar på deras frågor. Och de vill känna att du förstår dem och känner empati. Med Puzzel Digital Engagement kan agenterna smidigt växla till videosamtal för att visa upp produkter, ge personliga råd eller lösa känsliga kundtjänstfrågor.
De kan till och med använda avancerade interaktioner som skärmdelning eller samsurfning för att hjälpa kunderna med komplexa uppgifter som att fylla i formulär eller slutföra ett köp.
5. Ta kontroll över kundresan
Använd 15-sekundersregeln till din fördel. Stötta automatiskt och proaktivt dina kunder och besökare så att de inte lämnar webbplatsen utan att ha genomfört sitt köp eller löst sitt problem. Sträck ut en hjälpande hand eller gör ett erbjudande i precis rätt ögonblick för att få kunderna att stanna kvar och handla, eller för att övertyga dem om att registrera sig.
Och glöm inte att dra lärdom av dina försök! Genom att använda funktioner för känsloanalys kan du förstå kunderna bättre. När du granskar känslodata för att utvärdera den totala kundupplevelsen och resans effektivitet får du de insikter du behöver för att kontinuerligt förbättras och överträffa kundernas förväntningar.
Träffa Puzzel på Emeet den 20 oktober! Kom förbi vår monter och lyssna in på vår session för att lära dig mer om fördelarna med Digital Engagement.