ANNONS

340 miljarder snurrade genom deras system - 137 000 köp per minut

Man kunde följa transaktionerna i realtid under reafesten
"Största i företagets historia".

Det globala betalföretaget Stripe har nu släppt siffror för Black Friday-helgen, inklusive Cyber Monday. Och företaget, som står bakom jätten Shopifys betallösning och har kunder som Amazon, hade en hel del transaktioner.

Totalt hanterade Stripe 465 miljoner köp under perioden till ett värde av 31 miljarder dollar, runt 340 miljarder kronor.

Under readagarna kunde Stripe hantera 137 000 köp per minut, skriver företaget om toppnoteringen.

Kunderna handlade särskilt mycket inom områdena e-handel, detaljhandel och transport, enligt Stripe.

ANNONS

Det är en enorm bredd på företagen som Stripe jobbar med och många lösningar där det tas betalt med kort på nätet drivs av just Stripe.

Readagarna från Black Friday till Cyber Monday är årets viktigaste försäljningshelg för våra handlare på Shopify. Varje minut görs miljontals köp. Tack vare att Stripes system är så pålitligt kan våra handlare sälja så mycket som möjligt under helgen, säger Farhan Thawar, teknisk chef på Shopify.

Betalbolaget meddelar att mer än var tionde dollar som spenderades under helgen kom från köp mellan olika länder.

43 miljoner transaktioner var gränsöverskridande och nådde en ny rekordnivå på 3,2 miljarder dollar, skriver Stripe.

Fredag till måndag var volymmässigt den största fyradagarsperioden i Stripes historia.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se