ANNONS

280 miljoner mindre i e-handeln: "Förklaras av avyttringen"

Klas Balkow i en av företagets butiker

Fysisk handeln slĂĄr till igen.

ANNONS

Det blev en stark tillväxt för matjätten Axfood under det andra kvartalet. Omsättningen för Axfoodkoncernen steg med nära 33 procent till runt 18,5 miljarder kronor. Rörelseresultatet landade samtidigt på nära 790 miljoner kronor.

Som hos flera andra aktörer så är det dock inte e-handeln som varit drivande i detta fall.

Vi umgås på restauranger och caféer igen, vilket Snabbgross tillväxt och resultat i kvartalet är ett tydligt kvitto på. Samtidigt har matinköpen på nätet minskat, även om andelen e-handel fortsatt är betydligt högre än före coronapandemin, säger Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood, i en kommentar till delårsrapporten.

Faktum är att e-handeln inom koncernen inte alls imponerade. Det ska dock nämnas att jämförelsetalen från i fjol fortsatt är höga.

E-handeln minskade med 27 procent

Men vad omsatte Axfood då online? Jo, enligt rapporten 737 miljoner kronor. I fjol var man dock över miljarden samma period. E-handeln tappade 280 miljoner kronor under det andra kvartalet, en minskning med 27,5 procent.

Minskningen förklaras främst av avyttringen av Mat.se och höga jämförelsetal. Exklusive Mat.se var minskningen 18,3 procent, skriver bolaget.

E-handelns andel av detaljhandelsomsättningen inom Axfood uppges vara 5,3 procent. En siffra som alltså ska vara betydligt högre än innan pandemin.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se