Zound Industries, som bland annat säljer märkena Marshall och Urbanears, finns på 105 marknader genom e-handel och fysiska återförsäljare. Än så länge står e-handeln för en mindre del av företagets omsättning, men det senaste året har företaget gjort flera satsningar på området, som det ser som en strategiskt viktig kanal. Bland annat har plattformar och betallösningar bytts ut, och företaget sätter upp lager på olika kontinenter för att kunna leverera produkter snabbt och kostnadseffektivt.
Fördelar för både företaget och kunderna
Genom ett samarbete med betalföretaget Adyen kan Zound Industries nu erbjuda sina kunder hela 250 betalningssätt, och företagets globala e-handelschef Mikael Nilsson ser de många betalsätten som en viktig del i att nå ut till många länder och samtidigt få en ökad konvertering.
- Bara i Norden skiljer sig våra betalsätt åt. I Finland är det mycket Direktbank, i Norge och Danmark betalar man gärna med kort, medan Sverige i större utsträckning än de andra gärna betalar med faktura. Det här är en jätteutmaning, förklarar han.
Att ha så många betalsätt i en och samma plattform har flera fördelar, enligt Mikael Nilsson. Inte bara får konsumenterna möjlighet att handla med den metod som är populärast i just landet där de bor, utan företaget kan också dra nytta av upplägget eftersom alla transaktioner samlas i en plattform, vilket inte hade varit fallet om Zound Industries skulle ha ett stort antal lokala avtal och betalplattformar.
- Det är en stor fördel när vi arbetar med rapportering, analys och risk- samt konverteringsoptimering. Och inte minst en förenklad IT-infrastruktur. Vi är ett relativt litet bolag. I mitt team är vi bara sex personer som ska hantera fyra varumärken på en global marknad. Då behöver vi skalbara lösningar, säger Mikael Nilsson.
Varför är det så viktigt att kunna erbjuda så många betallösningar?
- Det handlar om att möta ett kundbeteende. Det skapar trösklar om man inte känner sig trygg med ett betalningssätt.
Ökade försäljningen med 300 procent
Mikael Nilsson berättar som exempel att konsumenter i Förenade Arabemiraten överlag vill betala kontant, och att Zound Industries nu möter det behovet genom att ta emot kontanter i dörren när varan levereras. Ett annat aningen speciellt favoritbetalningssätt, står till exempel Portugal för. Där beställer kunden en vara via en hemsida för att sedan gå till en kiosk i närheten och då betala ordern via Multibanco, varpå ordern aktiveras.
- För oss svenskar låter det krångligt, men de vill helt enkelt ha det så. Även om jag tror att det kommer att ändras på några års sikt så är betalmarknaden i dag väldigt fragmenterad, säger Mikael Nilsson.
Märker ni av positiv respons när kunderna kan handla med det betalsätt de föredrar?
- Vi får ganska lite feedback när det vi erbjuder funkar, men i Nederländerna ökade försäljningen med 300 procent över en natt när vi införde Ideal, som är en direkt betalning via landets banker. Så det är nog snarare så att kunderna inte handlar om de inte gillar betalsättet på sajten.