ANNONS

25 000 paket om dagen - nu ökar Kinaleveranserna

25 000 paket om dagen - nu ökar Kinaleveranserna
FOTO: POSTNORDS FILM OM KINAPOSTEN

"Vågar inte svara på om vi någonsin når samma antal igen".

ANNONS

Att e-handla från Kina har länge varit en hit, men sedan 1 mars 2018 har antalet order minskat. Anledningen till detta var PostNords nya administrationsavgift som lades till på alla paket som skickats till Sverige från ett land utanför EU.

LÄS ÄVEN: PostNords Kinaavgift blir 75 kronor 

Onlineshoppingen från Kina blev så poppis just på grund av hur billigt det var för svenskarna att köpa något därifrån. Men den nya avgiften låg på 75 kronor.

Detta kritiserades starkt av konsumenterna och beskrevs som orimligt. En beställning från Kina kunde kosta allt från exempelvis 7 kronor till 100 kronor men oavsett lades avgiften på 75 kronor till. Och för försändelser med ett deklarerat värde över 1 500 kronor så landade avgiften på 125 kronor istället.

LÄS ÄVEN: PostNord anmäls för Kinaavgift - bryter mot lagen?

Efter införandet av Kinaavgiften, som den kommit att kallas, sjönk antalet beställningar ganska drastiskt. Innan den första mars kunde PostNord få in uppemot 170 000 paket om dagen, och efter införandet av avgiften sjönk antalet till ungefär 10 000 paket per dag. 

Många företag som Aliexpress, Wish eller Fyndiq drabbades av den nya bestämmelsen. Men aktörerna fortsatte att kämpa trots PostNords avgifter. Fyndiq försökte jobba sig runt avgifterna så att kunderna skulle kunna fortsätta att beställa sina produkter till ett billigt pris, och Wish valde att istället göra ett samarbete med PostNord. Men trots det har bland annat Wish fortfarande inte repat sig sedan dess.

LÄS ÄVEN: Wish om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

– Vi tappade försäljning ganska signifikant under den tiden. Sedan vi drog igång samarbetet med PostNord har beställningarna börjat stiga igen - men vi är fortfarande inte tillbaka till där vi var tidigare, sa Glen Lehrman, globalt kommunikationsansvarig på Wish, till Ehandel.se i en intervju.

Men nu menar PostNord att de börjar se en ökning igen. 

– Jag ser att det ökar. Det ökar inte lika snabbt som det har gjort tidigare, så jag tror att det finns lite mer eftertanke men vi ser en liten utveckling igen. Vi gick ner från 170 000 till 10 000 per dag och nu ligger vi på ungefär 25 000 om dagen. Sen kan det skifta lite, det kan vara 30 000 en dag och 20 000 en annan, allt beror lite på flygkapaciteten, säger Peter Hesslin, chef för solution och kundupplevelser på Postnord, till Sveriges Radio och tillägger:

– Jag tror att det kommer att ta fart igen. Om vi någonsin kommer upp i 170 000 igen vågar jag inte svara på, men vi ser en utveckling där volymen växer.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se