Det såg ju så bra ut där i början av året. Pandemirestriktionerna slopades den 9 februari och handeln jublade. Framför allt den fysiska. E-handeln gick ju starkt under pandemins värsta år, när vi skulle undvika folkmassor. Men så kom snabbt bakslaget under våren.
Inflationen började att öka i rekordfart. Samtidigt har bankerna höjt boräntorna från historiskt sett extremt låga nivåer, efter ett decennium av BNP-stimulanser globalt. Konsumenterna har tvingats att hålla allt hårdare i sin plånböcker i takt med att pengarna har blivit mindre värda. Priserna på mat och el har slagit i taket och vi har sett de högsta prisnivåerna på minst 30 år.
LÄS ÄVEN: Konkurskalas: Här är årets mest deppiga lista
Vi har också sett otaliga konkurser i e-handeln. Men branschen gynnades samtidigt under Black Friday, då många valde att klicka hem sina reaprylar i år. Och sju av tio har köpt någon eller några klappar på nätet i år, enligt Svensk Handel.
Ehandel bestämde sig för att fråga ett gäng e-handlare och en expert i olika branscher om hur de ser tillbaka på året – och vad de tror om 2023. Ta del av svaren nedan, och så önskar redaktionen alla en god fortsättning och ett riktigt gott nytt år.
Erik Bergh, projektleder E-barometern på HUI:
Vilka lärdomar tar du med dig från 2022? Hur kan dessa lärdomar boosta din affär 2023?
De sämre tiderna har skiftat fokus från snabb tillväxt till lönsamhet. Jag tror det är en trend som kommer fortsätta under 2023.
Vad präglade e-handeln 2022?/Vad kommer du minnas tydligast från året?
2022 blev ett trendbrott och det första året där tillväxten för e-handeln med all säkerhet blir negativ.
Vad får vi se för e-handelstrender 2023, tror du?
2023 präglas sannolikt av den svagare konjunkturen med ökat fokus på kostnader och effektivisering. Det var även en del e-handlare som varslade under 2022 och risken är att vi kommer att se mer av det under 2023.
Martin Richardsson, e-handelschef på NetOnNet:
Vilka lärdomar tar du med dig från 2022? Hur kan dessa lärdomar boosta din affär 2023?
Jag tar med mig att det finns en massa kunder och köpkraft på marknaden, även i tuffare tider. När fajten om kunden hårdnar måste vi vara snabbfotade och slipa på kundresan så den blir ännu vassare, då kommer vi ta marknadsandelar. En viktig möjliggörare är att vi under 2022 har implementerat en helt ny utvecklingsprocess, vilket gör oss mer agila än någonsin. Så vi ser som vanligt väldigt hoppfullt på framtiden!
Vad präglade e-handeln 2022?/Vad kommer du minnas tydligast från året?
Under pandemin var e-handeln generellt urstark och under 2022, när den fysiska handeln tog fart igen men nu med många fler e-handelsvana kunder, har allt fler upptäckt hur smidigt det är att kombinera och kunna handla sömlöst mellan olika kanaler, utifrån vad som passar en själv vid varje givet tillfälle. Under året har last mile-tjänsterna vidareutvecklats och blivit ännu mer effektiva mot slutkund och kombinationen e-handel tillsammans med våra Lagershoppar, som ju även fungerar som servicecenter och lagerhubbar, möjliggör supersnabba leveranser – vi levererar nu till närmare 7 av 10 svenskar samma dag och till 9 av 10 dagen efter. Det gillar kunderna!
Vad får vi se för e-handelstrender 2023, tror du?
När det gäller nästa år så pratar många om social shopping och Tiktok, men jag tror 2023 kommer präglas väldigt mycket av back to basics. Många kommer fokusera på grunderna i e-handelsaffären och försöka göra dem så bra det bara går, där finns det goda möjligheter att skapa kundlojalitet och ta marknadsandelar. Jag hoppas även att vi ser en fortsatt utveckling och framför allt användning av attraktiva och gröna last mile-lösningar, det är ett växande behov hos såväl kunderna som planeten.
Ville Kangasmuukko Nordström, vd på Bubbleroom:
Vilka lärdomar tar du med dig från 2022? Hur kan dessa lärdomar boosta din affär 2023?
Flexibilitet och snabbrörlig organisation. Bolagen som under pandemin lärde sig behovet av att ha flexibilitet i sin affär, fick nytta av detta även under 2022. Det blir aldrig heller som planerat, därav glad och stolt att ha en snabbrörlig organisation som, tur för mig, vågar ta egna beslut utan att dessa är förankrade med högsta ledningen.
Vad präglade e-handeln 2022?/Vad kommer du minnas tydligast från året?
Ökade kostnader fick allt fler e-handlare att börja ta betalt för både frakt och retur. Ett välkommet inslag, då det är ohållbart utifrån ett ekonomiskt eller miljöperspektiv att inte ta betalt för tjänsten. Alla behöver ta ett ansvar, även kunden. Även Babyshops rekonstruktion blev ett ordentlig uppvaknande för många e-handlare, om att marknaden förändrats vad gäller externt kapital.
Vad får vi se för e-handelstrender 2023, tror du?
Tiktok tar all marknadsbudget från Meta.
Markus Lindblad, chef för externa affärer på Haypp Group:
Vilka lärdomar tar du med dig från 2022? Hur kan dessa lärdomar boosta din affär 2023?
E-handel är inte längre e-handel. Det är kategorin som är det centrala. Vi ser mycket stora skillnader mellan dagligvaror, sällanköp och mode. Inför 2023 måste vi stå upp ännu bättre för vår bransch snarare än för leveranssättet. Det kommer göra att vi kan vässa vårt erbjudande mycket bättre.
Vad präglade e-handeln 2022?/Vad kommer du minnas tydligast från året?
Riskkapitalets dopning av e-handeln och last mile-operatörer försvann med krisrubriker under året. Hållbara affärsmodeller vann allt mer respekt både från kunder och investerare. Vi märkte till exempel att kundernas betalningsvilja ökade för den speciella frakt-lösning de just nu efterfrågade.
Vad får vi se för e-handelstrender 2023, tror du?
Kunderna kommer allt mer att söka efter "värde", samtidigt som blodbadet inom e-handeln kommer att accelerera under första halvåret 2023. Det handlar om pris, hållbarhet, leverans och service och sortiment, allt förenat i ett attraktivt erbjudande. Den utvecklingen har redan startat under sista halvan av 2022 men kommer att accelerera under 2023. De aktörer som från och med nu har möjlighet att plocka upp kundernas efterfrågan kommer att bli vinnarna sista halvan av 2023.