ANNONS

20 största e-handlarna inom Googles sökordsannonsering

20 största e-handlarna inom Googles sökordsannonsering
Christian Rudolf

Vi har listan på de svenska e-handlare som är störst inom Google Adwords just nu. Zalando har trillat ner en bra bit på listan.

ANNONS

Sökmotorspecialisten Christian Rudolf, som driver SEO-byrån TopDog, har tittat närmare på svenska företags annonsering hos Google. Sökmotorjätten sägs omsätta närmare 4,5 miljarder svenska kronor, pengar som svenska företag alltså spenderar på Googles olika annonserbjudanden.

Christian noterar att detta är någonstans runt 12-13 procent av hela mediamarknaden i Sverige.

De som spenderar mest är inte oväntat olika resesidor. Förstaplatsen innehavs av Booking.com följt av Banknorwegian och sedan Hotels.com, som vi alla förmodligen sätt häva pengar på TV-reklam. De sex översta platserna domineras alltså av resebolag.

Vilka e-handlare slänger pengar på Google

På sjunde plats finner vi dock det före detta postorderföretaget, numera e-handelsföretaget Ellos, och det är här det börjar bli intressant. Vilka e-handlare spenderar mest på Google? Christian har varit snäll och plockat ut alla e-handlare ur Topp100-listan och ni kan se de 20 största Adwords-annonsörerna nedanför.

Nedanstående lista är alltså ett utdrag ur den större Topp100-rankingen där man plockat ut endast e-handlare. Listan baseras på data ifrån juni och juli i år.


E-handlare som nu investerar i Google Adwords

Toppen är inte helt chockerande. Vi vet att Ellos och Skånska Byggvaror satsar stort på nätet just nu. Sportamore jagar som vanligt marknadsandelar och linsbranschen är tung inom sökordsannonsering, vilket Prisjakts klickpriser på 9 kronor linsklicket visar på. Ett linsklick via Google sägs ligga på uppemot 60 kronor styck.

Zalando har dragit ner drastiskt

- Intressanta händelser under sommaren är att Zalando dragit ned dramatiskt. De är sist på pureplaylistan men nästan sist på hela topp100 listan också, så droppet är större än vad det verkar vara vid en första anblick, säger Christian Rudolf.

Med tanke på att vi igår berättade om Zalandos starka intåg på den svenska marknaden, och med en prognos på över en miljard i omsättning i år, frågade vi Christian hur detta går ihop med en minskad annonsering. Zalando var under förra året etta på e-handelslistan.

- Jag tror de minskat av säsongsskäl. Det köps lite mindre på sommaren och man vill skrika när folk är mer mottagliga för budskapet, säger Christian Rudolf.

"30 procent löneförhöjning"

Överlag ska Zalando dock vara mycket bra på sökmotoroptimering och alltså inte bara i köpt exponering.


Zalandos utveckling hos Google, betald och inte betald

- Det går fantastiskt bra SEO-mässigt för Zalando i Sverige. De har sedan januari fördubblat sin synlighet, mätt i antal ord de rankar på i Svenska Google. Det betyder inte att trafiken är 100 procent större men det är ändå avsevärd skillnad. Hade jag varit head of seo på ett motsvarande bolag hade jag lätt fått 30 procent löneförhöjning, säger Christian Rudolf.

Undersökningen skall basera på data ifrån företaget Semrush som följer 106 miljoner nyckelord i Google, både organiskt och köpt, och enligt Christian är det ett av de mest populära verktygen i USA.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se