Jag minns när jag skrev min första bok GET DIGITAL – or die trying 2015 för att utbilda chefer att tänka digitalt först, jag tänkte att det skulle behövas 10 år för att nå dit men jag liksom många andra kunde aldrig ana vilken språngbräda vi skulle få redan år 2020. Pandemin har tagit näthandeln från något obekvämt till det självklara för många målgrupper, den snabba utvecklingen till trots kan jag ändå känna att vi bara börjat. Förutom att ha studerat det digitala och generell teknikutveckling i över tio år så blir det som så att jag som marknadsförare finner just e-handeln som det mest intressanta i vår digitala utveckling. För till syvende och sist handlar marknadsföring i slutändan alltid om att sälja. Men i en tid där e-handeln blomstrar ser jag också många fall av fel fokus och vill i denna korta artikel (som är en grund för ett kommande webinar där vi kommer gå djupare) hjälpa dig att lyfta blicken med inspiration som kan få dig att ta just din e-handel till nästa nivå.
- Förstå den avgörande skillnaden mellan konstanten och variabeln
Jag träffar ofta många e-handlare som är enormt tekniskt nördiga och vill veta det ”senaste” inom teknik och digitalisering. Teknik är bra och viktigt men det är inte tekniken som kommer särskilja dig utan det är din förmåga att hantera människor – kollega som kund – som är skillnaden som blir skillnaden. Från teamet du bygger, kulturen i organisationen samt psykologin bakom köp. Människan är nämligen en konstant och tekniken en variabel, och det gäller att inte blanda ihop de korten. Denna insikt är avgörande för att inte bli en teknikjägare utan istället förstå människan oavsett roll: kund, kollega och medmänniska.
- För mycket fokus på konkurrenter
Många e-handlare är närmast besatta av vad konkurrenterna gör, hur hemsidan ser ut, produkter eller kampanjer. Man vill bli bättre och vassare än konkurrenten för att ge en än mer magisk kundupplevelse. Inget fel i det men problemet är att man kör linjär kunskap istället för den avgörande KUNDskapen. För sätter vi oss i kundens stol och tar på oss kundglasögonen så tänker inte kunder någonsin i termer som konkurrenter. De struntar blankt i er konkurrens och interna race om vem som ska vara bäst. Kunden tänker vilken sida ger mig det jag behöver när jag behöver det. Punkt. Där ni tänker konkurrens tänker kunden valmöjligheter och den tonaliteten kan bli den avgörande nyckel till er fördel.
Dagens e-handel blir allt mer homogent i form av plattform, design, betallösningar, fraktlösningar eller sökverktyg. Det som sticker ut är två saker – pris och kundupplevelse. Men inte pris i form av att alltid vara billigast utan pris i form av rätt pris för rätt produkt, i rätt tillfälle av kundresan.
Med denna korta artikel hoppas jag ha väckt din nyfikenhet för att gå djupare in på ämnet framgångsrik e-handel tillsammans med Nic Staeger som är Head of Ecommerce hos Cervera. Boka in 26 maj Kl. 12:00 så lovar vi dig en lärorik webinar-timme.