De senaste dagarna har plötsligt en ny portal för nyheter och praktiska tips till den som är intresserad av e-handel börjat synas runt om på sociala medier. På danska Ehandelsbladet.dk kan man läsa olika e-handelsprofilers bästa tips till att lyckas nå ut och öka försäljningen i sin e-handel, men också om vad som händer i branschen.
Vill skapa en plats där allt är samlat
Men bakom sajten står 18-åriga Kasper Friis. Han har själv ingen utbildning i ämnet, men har däremot jobbat för ett par e-handelsföretag och fick då själv surfa runt på olika bloggar och liknande när han skulle lära sig saker som SEO eller hur man marknadsför sig i sociala medier. Det ledde till slut till att idén om att skapa en egen sajt med bra tips växte fram.
- Jag vet att man måste gå till tusentals sajter för att kunna lära dig hur man gör, så varför inte bara behöva besöka en? Det finns ingen plats där allt är samlat på en hemsida och det är vad jag ville skapa. Jag ville att det skulle finnas någonstans dit folk som mig kan läsa och bli experter på e-handel, säger han till Ehandel.se.
Drev nyhetssajt för unga
Trots sin unga ålder är Kasper Friis dock redan sedan tidigare goda erfarenheter av att driva en nättidning. Innan han startade Ehandelsbladet.dk drev han istället Ungeavisen, som är en nyhetssajt om politik som vänder sig till unga människor.
- Men jag sålde den vidare och behövde något nytt att göra, konstaterar han.
“Jag köpte domänen i förra veckan”
Den 21 juli var det så dags för lanseringen av den nya e-handelstidningen. Och även om han hade tänkt på att starta den flera månader, så är det först den senaste veckan som allt fallit på plats.
- Jag köpte domänen i förra veckan och sa “Let’s do it!”. Det kanske hänger ihop med att jag inte är den tålmodiga typen, jag vill hellre att saker ska vara gjorda igår än imorgon.
Många vill bidra med erfarenheter
Trots att sajten bara varit uppe i några dagar, så har responsen inte låtit vänta på sig.
- Det hör av sig folk till mig varje dag och undrar om de kan få börja blogga eller skriva för sajten. Jag betalar inget till någon, men e-handlare vet att om de syns på min sajt så kommer det automatiskt att vara bra marknadsföring för dem, säger han.
Nu har det också visat sig att han inte varit den enda som gått och tänkt på idén.
- Efter jag startade har flera personer kontaktat mig och sagt att de funderat på samma sak i flera år, berättar Kasper Friis.
Några svenskar har hittat sajten
Hittills har de flesta besökarna av naturliga skäl varit danskar, men han har även märkt att några svenskar verkar ha hittat till sidan.
- Jag går ganska ofta in och tittar på analyserna och senaste jag var inne såg jag att fyra personer från Stockholm var på sajten just nu. Sen om det bara är en svensk server, eller om det är danskar på resande fot eller sådär vet jag inte.
“Vill göra nybörjare till experter”
I dagsläget tjänar han inga pengar alls på sajten, men är medveten om att det är en fråga som han kommer behöva ta itu med framöver.
- Om det här blir stort så är det förstås ett problem, vi måste diskutera hur vi ska försörja oss. Det finns förstås massor av olika möjligheter, men just nu så vill vi mest ha trafik till sajten och sprida ordet om att den finns. Vi vill göra nybörjare till experter.