Danskarna bränner allt mer pengar på nätet och totalt spenderades det 63 miljarder danska kronor online under 2013. Nya beräkningar från FDIH, Föreningen för Danska Internethandeln, visar också att 17 kronor av varje spenderad dansk hundralapp gick till e-handeln.
Det är en ökning från 13 kronor 2011, och 15 kronor 2012. Och även om många varugrupper fortfarande är starkare i den fysiska världen, finns det de som är större på nätet.
– 55 procent av biljettförsäljningen sker på nätet, och när det gäller elektronik och vitvaror är det så mycket som 60 procent. Däremot står mat endast för 1 procent. En annan vinnare på nätet är kläder och skor men mätt i kronor, uppgår onlineförsäljningen bara till 13 procent av den totala försäljningen. Det finns alltså fortfarande en stor potential på nätet, och det gäller för i stort sett alla produktkategorier, säger Annette Falberg, VD för FDIH.
Alltid öppet
De nya siffrorna visar enligt Annette Falberg hur viktigt det är för de fysiska butikerna att anpassa sig till det nya konsumentbeteendet. Allt fler planerade köp, 8 av 10, börjar på nätet. Antingen genom att kolla priser eller för att jämföra produkter.
– Enkelt uttryckt, du måste finnas online om dina framtida kunder ska hitta dig. Och det gäller för i stort sett alla kategorier, säger Annette Falberg.
Hon påpekar också att kunder vill ha bekvämlighet. De vill kunna handla när det passar dem, och det är en stor fördel för e-handeln.
– Butikerna har snappat upp det. Det märks genom att det satsas allt mer pengar på att få den fysiska handeln och den på nätet att smälta ihop. Det så att kunderna ska få känslan att det är en butik med flera ingångar och som alltid är öppen, säger Annette Falberg.
Källa: Press