Sponsrat Innehåll

Slack skapar ditt digitala HQ

Just nu handlar allt om digitalisering. Techföretaget Salesforce har förvärvat Slack för att skapa en världsledande lösning för digital kommunikation.

E-handelsföretag kämpar med att leva upp till kundernas förväntningar på till exempel orderhantering och kundservice i världsklass. Ska man som företag leverera detta så kräver det bra intern kommunikation, minimala störningar i arbetsflödet och optimala möjligheter för att samarbeta oavsett var man befinner sig. Det är därför Salesforce i december 2020 förvärvade kommunikationsplattformen Slack till ett värde av 245 miljarder kronor. Salesforces Sverigechef Dan Bjurman utvecklar tankegången bakom affären och på vilket sätt den gynnar användare inom e-handeln:

– Salesforce har blivit mer strategiskt och relevant för våra kunder än någonsin tidigare. Tillsammans med Slack kan vi i grunden förbättra hur företag och organisationer kommunicerar, samarbetar och fattar bra beslut. Våra kunder kan bygga ett digitalt HQ som låter medarbetarna jobba var som helst och mer effektivt än någonsin.

Slack hjälper med andra ord e-handelsföretag att förbättra sin interna kommunikation, vilket i sin tur resulterar i en bättre extern kommunikation med kunderna. Därmed blir det lättare att bemöta kundernas förväntningar. Kommunikation har alltid varit centralt för fungerande yrkes- och affärsrelationer, men detta har blivit ännu viktigare – dels för att en stor del av kommunikationen nu sker digitalt vilket till exempel ger mindre utrymme för kroppsspråket. Men också för att kunderna nuförtiden förväntar sig mer av e-handelsföretag som till exempel snabbare svars- och leveranstider med mera.
Salesforces Sverigechef Dan Bjurman

Allt under samma tak
Slack var från början en tjänst för gruppmeddelanden men utvecklades sedan snabbt till en bredare kommunikationsplattform – eller ett så kallat digitalt HQ. Den stora framgången vittnar om att efterfrågan på de nya tjänsterna var stor – inte minst bland e-handelsföretag. Dan Bjurman berättar närmare vad ett digitalt HQ är:

– Det handlar inte bara om att man ska kunna prata med varandra lite smidigare. Det handlar om att man ska ha en ”one stop shop” till allt man behöver för att framgångsrikt kunna genomföra sitt arbete varje dag. Tänk dig att du jobbar med en uppgift och får möjlighet att samla precis allt och alla du behöver för att lösa den på ett enda ställe.

Läs om hur plattformen låter dig integrera dina team kring kunden.

Färre distraktioner
Digitaliseringen av arbetslivet innebär en stor omställning och det har gett upphov till att många tänkt om hur och var de ska arbeta i framtiden. Det är här företagens digitala HQ kommer in i bilden. Tanken är att de ska möjliggöra för samarbete samt utbyte av data.

Någonting som sänker effektiviteten för många företag är till exempel interna mejl som inte tillför något till arbetet. Här är potentialen med Slack stor då undersökningar visar att team som använder Slack Connect i genomsnitt får hela 45 procent färre mejl. En som använder Slack Connect är Mike Street på webbyrån Liquid Light, som säger till CIO.com:

– Vi får knappt några interna mejl längre. Förut kom de i stora lass, och hälften av dem var länkar till videor med hundar som gjorde fåniga grejer.

Världens mest anlitade plattform
Salesforce är världsledande inom digitalisering av sättet företag och människor arbetar på. Med sina 250 miljoner användare världen över är Salesforces världens mest anlitade plattform för hantering av kundrelationer. Förvärvet av Slack har blivit en succé och i Sverige är plattformen störst i världen sett till antalet implementationer hos kunder. Med Slack samlar du dina team runt kunden, ger varje kund ett VIP-bemötande och når snabbare fram till säljavslut.

Läs om hur plattformen låter dig integrera dina team kring kunden.